Massa geen voorstander van dubbele DRS zone in Maleisië

In Australië was er niet veel keuze, daar kon het DRS enkel op het rechte stuk van start en aankomst gebruikt worden. Een recht stuk dat niet zo heel erg lang was en niet erg geschikt was. In Maleisië heeft men een ander probleem, hier weet de FIA nog niet onmiddellijk welk recht stuk ze gaan gebruiken.
image

Maleisië heeft twee lange rechte stukken. Het stuk van start en aankomst langs de pit, en het lange stuk dat er net aan voorafgaat aan de achterkant van de tribunes. Nu weet de FIA nog niet welk recht stuk ze zullen gebruiken om DRS toe te laten of dat ze misschien op beide stukken zullen toelaten de vleugel te gebruiken.

Massa denkt in elk geval dat de race heel wat interessanter zou kunnen zijn als de FIA de juiste maakt. “Momenteel gaan we ervan uit dat we op het rechte stuk van start en aankomst de beweegbare vleugel kunnen inzetten, maar het stuk achter de tribunes is in feite veel langer. Het geeft dus een grotere kans om in te halen.”

Massa wil hiermee aantonen dat een snellere wagen al op het rechte stuk voor de laatste bocht, zich bij wijze van spreken onder de versnellingsbak van zijn voorganger kan nestelen om vervolgens op het volgende lange rechte stuk van start en aankomst met de DRS de voorganger in te halen.

De twee rechte stukken gebruiken om DRS toe te laten ziet Massa minder zitten. “Dat zou het inhalen te gemakkelijk kunnen maken. Men moet het juiste evenwicht vinden tussen enerzijds de kansen verhogen op inhaalacties en anderzijds te veel inhaalacties.”

Nu zijn er aan het gebruik van de twee stukken wel nog heel wat onbeantwoorde vragen. Zal er dan ook een dubbele tijdsmeting zijn? Stel dat je iemand inhaalt op het eerste stuk achter de tribune, mag de persoon die je net ingehaald hebt, op het tweede rechte stuk voor de pits dan zijn vleugel gebruiken? En wat als je samen de laatste bocht neemt? Mogen beide piloten dan hun vleugel gaan gebruiken?

Genoeg stof tot nadenken voor de FIA de komende dagen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}