Interlagos bocht Curva Do Cafe eist opnieuw een dodelijk slachtoffer

Op het circuit van Interlagos in Brazilië is er afgelopen weekend een dodelijk ongeval gebeurd tijdens een Stock-Car race. De 29-jarige Gustavo Zondermann liet hierbij het leven.
Gustavo Zondermann verloor de controle over zijn voertuig op een natte baan in de laatste bocht voor het rechte stuk van start en aankomst. Hij werd daarbij verschillende malen aangetikt, ging uiteindelijk van de baan en zou overleden zijn door hersenletsels.

Na het dodelijk ongeval van een motorrijder in februari en het overlijden in 2007 van Rafael Sperifaco, piloot in de Stock-Car Light series, is dit opnieuw een aanleiding om de discussie over de veiligheid van het circuit in vraag te stellen.

Verschillende autopiloten waaronder voormalig Formule 1 piloot Luciano Burti pleiten er nu voor dat er iets wordt gedaan om die laatste bocht veiliger te maken: “We moeten daar extra ruimte voorzien, desnoods door wat tribunes af te breken. Veiligheid gaat voor alles. De oplossing is er.”

Ook in de Formule 1 is de bocht geen onbekende. De meeste fans herinneren zich ongetwijfeld nog de GP van 2003 waarbij heel wat piloten van de baan gingen. Bocht 3 was een waar autokerkhof, maar uiteindelijk was het Mark Webber die op minder aangename wijze kennis maakte met de intussen beruchte Curva Do Cafe.

Hij ging in die bocht tegen ongeveer 250km/u van de baan, werd terug op het circuit gekatapulteerd en zowat alles wat van de wagen af kon breken, vloog overal in het rond. Het gevolg was dat Alonso loeihard aanknalde tegen een van Webber’s wielen die op het circuit lag. De race werd daarop onmiddellijk stopgezet.

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:13:”03BrazD03.jpg”;}
Afgelopen zondag 3 april kwam de Braziliaanse Stock Car piloot Gustavo Zonderman om het leven bij een ongeval op het circuit van Interlagos. Hiermee is de discussie over de veiligheid van het circuit weer losgebarsten.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print