Mattia Binotto blijft achter strategie Ferrari staan: “Te weinig tijd voor dubbele pitstop Leclerc-Sainz”

Ferrari
Ferrari

Ondanks het feit dat Charles Leclerc een bijna zeker overwinning verloor doordat hij tijdens de safety car-fase geen pitstop maakt blijft Ferrari-teambaas Mattia Binotto achter de strategische beslissing staan om Sainz wel een pitstop te laten maken en Leclerc niet.

“Wat er gebeurde is dat onze twee wagen, volgens ons althans, te dicht bij elkaar reden om ze allebei een pitstop te laten maken, we moesten dan ook een beslissing nemen,” aldus Binotto.

“We waren het enige team waarbij twee wagens voor goede posities aan het strijden waren. De andere teams hadden slechts één wagen vooraan, dan is het veel eenvoudiger om een beslissing te nemen.”

“In ons geval hadden we twee wagens waartussen niet voldoende tijd zat om ze allebei te laten stoppen, de tweede rijder zou te veel tijd verloren hebben tijdens de pitstop en serieus teruggevallen zijn.”

Blijft natuurlijk de vraag waarom Ferrari besloot om Sainz en niet Leclerc te laten stoppen.

“Charles had de positie op de baan. Hij reed aan de leiding dus hij zou de leiding in de race behouden,” aldus Binotto.

“Zijn banden waren ook nieuwer dan die van Carlos. Zijn banden waren zes of zeven ronden nieuwer dan die van Carlos.”

“Wanneer Carlos dan een pitstop maakte zou hij op zijn minst tijdens de eerste bochten Leclerc kunnen beschermen aangezien een herstart op de harde band een stuk moeilijker is. Dat is waarom we deze beslissing namen.”

“We hoopten dat de bandendegradatie op de zachte bandencompound groter zou zijn zodat Charles het misschien gedurende drie of vier ronden moeilijk zou hebben maar nadien zou kunnen herstellen. De bandendegradatie bij de zachte band was echter niet zo groot als gehoopt.”

Volgens Binotto heeft Ferrari over het algemeen de juiste beslissing genomen, al kan je achteraf gezien je vragen stellen over het niet laten pitten van Leclerc.

“Zou hij de posities goedgemaakt hebben? Ik ben er niet zeker van,” aldus Binotto. “Achteraf gezien is het altijd makkelijk om te zeggen dat je de dingen anders had moeten doen.”

“We kregen opnieuw een safety car die voor ons op het verkeerde moment kwam en terwijl we comfortabel aan de leiding van de race reden.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022