Max Verstappen: “De safety car leek een groene schildpad, zo traag!”

Twitter
Twitter

De Safety Car was in Australië het onderwerp van verschillende discussies, zowel de te volgen procedures als de auto zelf moesten het ontgelden afgelopen weekend.

Tijdens de race kwam het bijna tot een crash tussen Mick Schumacher en Yuki Tsunoda achter de safety car. De AlphaTauri-rijder moest zwaar in de ankers om niet tegen zijn teamgenoot Pierre Gasly te rijden, die op zijn beurt ook al moest remmen voor een andere wagen.

“De stewards hebben geen enkele rijder schuldig bevonden aan het overtreden van het reglement,” aldus de wedstrijdleiding. “Maar het is duidelijk dat de snelheid en de remcapaciteiten van de F1-auto’s, vooral wanneer ze proberen om de vereiste temperaturen in de banden en de remmen te bewaren, in conflict komen met de afstand van tien wagenlengtes achter de Safety Car die traditioneel in het reglement is vastgelegd.”

“Dit moet een aandachtspunt zijn in toekomstige briefings voor de rijders om ervoor te zorgen dat de rijders het samen eens zijn over hoe ze deze problemen het beste kunnen aanpakken voordat zich een ongelukkig incident voordoet.”

Misschien lag het probleem wel bij de safety car zelf die door Max Verstappen nogal plastisch omschreven werd als een ‘groene schildpad.’

“Er is zo weinig grip en ook de safety car reed zo langzaam, het was net een schildpad. Ongelooflijk”, aldus Verstappen.

“140 kilometer per uur te rijden op het achterste rechte stuk, er was geen gecrashte auto, dus ik begrijp niet waarom we zo langzaam moeten rijden. Dat moet onderzocht worden!”

Tot twee jaar geleden was de safety car steeds een Mercedes maar sinds vorig seizoen voorziet Aston Martin alternerend met Mercedes de safety car. De cijfers liegen er trouwens niet om, beide auto’s zijn voorzien van een Mercedes-krachtbron maar in de Aston Martin levert de motor 528 PK terwijl de AMG-GT 200 PK sterker is.

 “De Mercedes safety car is zeker sneller door de extra aero, want deze Aston Martin is echt traag. Hij heeft absoluut meer grip nodig want onze banden waren steenkoud”, voegde de regerend wereldkampioen eraan toe.

“Het is verschrikkelijk hoe we op dit moment achter de safety car rijden.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print