“Max Verstappen is een echte lastpost bij een herstart achter de safety car”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Voormalig F1-rijder Jolyon Palmer zegt dat de tactiek van Max Verstappen achter de safety car ervoor zorgt dat hij een echte lastpost is bij een herstart.

Charles Leclerc nam in Saoedi-Arabië de leiding over van Sergio Perez nadat de Mexicaan een pitstop maakte. Nadien kwam er een safety car-procedure na een crash van Latifi en zodoende konden Leclerc en Verstappen profiteren van een gratis pit stop achter de safety car.

Achter de safety car schaduwde Verstappen Leclerc en slingerde hij van links naar rechts om vervolgens even naast de Monegask te gaan rijden en zich dan weer te laten afzakken. Dat deed hij twee keer en volgens Jolyon Palmer is het een tactiek van de wereldkampioen om zijn tegenstanders uit het lood te slaan.

 Max heeft een herstarttechniek waarbij hij graag zij-aan-zij komt met de leider en hen probeert te verhinderen in te draaien waar ze willen zijn,” vertelde de voormalige F1-rijder aan F1 TV. 

“Charles hapte gewoon niet toe. Hij dwong Max iets wijder en bleef aan de leiding. Geen DRS natuurlijk bij de herstart, dus de druk was niet zo erg, maar Max was echt aan het proberen om de kwestie te forceren met die zij-aan-zij tactiek.”

Palmer zegt dat Verstappen met die tactiel zijn tegenstander wil hinderen om er voor te zorgen dat hij zelf op de ideale lijn terecht zou komen.

“Wat hij doet is Charles ervan weerhouden om de bocht te openen,” voegde de Brit eraan toe.

“Charles wil aan de buitenkant die richting uit, zodat hij de bocht naar links in kan gaan en de meeste snelheid door de bocht kan krijgen.”

“Maar omdat Max langszij zit, heeft hij een veel betere reactietijd omdat hij minder afstand kan verliezen, hij heeft ook een goed zicht op Leclerc en hij weerhoudt Leclerc ervan om naar die buitenlijn te gaan die hij wil.”

“Max doet zijn bewegingen, Charles geeft gas en remt af, allemaal om de bandentemperatuur op te drijven. Maar de hele tijd zit Max daar gewoon langszij.”

“Hij haalt niet in, hij zit daar gewoon en is een lastpost voor de leider in de race.”

De voormalige Renault-rijder heeft niets dan lof voor Leclerc en Verstappen en hun wiel-aan-wiel gevechten. 

“De strijd aan de leiding was geweldig. Uiteindelijk had Leclerc dit keer geen ideeën meer na een eerste dubbelsalvo om Max Verstappen tegen te houden. En ondanks dat hij de Red Bull vervolgens voor de rest van de Grand Prix bestookte kon hij dit keer slechts genoegen nemen met een nipte tweede plaats, wat nog steeds een mooi resultaat is voor de leider in het kampioenschap.”