Tijdens het raceweekend in Singapore was er een zogenaamd ‘hitteprotocol’ omdat de temperaturen erg hoog opliepen; De rijders moesten ofwel een ‘koelvest’ dragen of extra gewicht mee aan boord nemen. Vanaf volgend jaar is het geen vrije keuze meer en dat vindt de viervoudig wereldkampioen niet kunnen.
Iedereen is het erover eens dat we tijdens erg warme en fysiek zwaar belastende races geen rijders met uitdrogingsverschijnselen of symptomen van oververhitting willen zien. Daarom introduceerde de FIA een zogenaamde ‘koelvest’ maar niet alle rijders zijn daar een even grote fan van.
In Singapore was het gebruik van de koelvest nog een vrije keuze maar dat zal vanaf volgend jaar niet meer het geval zijn en Max Verstappen is het daar niet mee eens.
“Ik heb de vest niet gebruikt, ik ben ook niet van plan om het te gebruiken want ik vindt dat dit een keuze van de rijder moet zijn,” aldus Verstappen voorafgaand aan de GP van Singapore. “Uiteraard zal de FIA altijd zeggen dat dit in het kader van de veiligheid is, maar dan kunnen we over veel dingen praten wat betreft het verbeteren van de veiligheid, zoals bijvoorbeeld de ingang van de pitlane op sommige plaatsen.”
“Ik vind dat men daaraan prioriteit zou moeten geven in de plaats van een vest in de wagen want ik heb het niet graag. Ik hou niet van de buisjes die op je zitten, op je lichaam met de veiligheidsgordels ook ernaast. Dan kunnen ze zeggen dat het ontwerp niet goed is. Daar ben ik het niet mee eens. Het moet gewoon een vrije keuze van de rijders zijn.”
“Sommigen houden ervan, sommigen houden er niet van, en dat is oké. Het zou een persoonlijke voorkeur moeten zijn. En ik weet dat we dit jaar kunnen kiezen om het niet te gebruiken maar volgend jaar willen ze dat waarschijnlijk niet meer toestaan en dat is volgens mij niet juist.”
“Het probleem is dat je in GT-wagens of in eender welke andere wagen, dat je wat meer plaats hebt om dingen weg te steken, of op zijn minst de kabels. In onze cockpits is het echter zo smal dat er geen plaats is, of toch niet voldoende.”
“Dat is ook een beetje het probleem vind ik. Waar ga je het droogijs plaatsen. En eigenlijk zijn de wagens hiervoor niet ontworpen; voor dit extra gewicht. En binnen 15 à 20 ronden is het effect uitgewerkt en heb je heet water … of thee.”
Opvallend genoeg houdt GPDA-directeur George Russell er een andere mening dan Max Verstappen op na.
“Het is nog niet de perfecte oplossing, en het feit dat er geen testdagen zijn zorgt ervoor dat je het alleen maar in een race-omgeving kan testen,” aldus Russell “Tijdens de race in Bahrein was ik er blij mee. Ik reed er ook in Saoedi-Arabië mee en ik was er blij mee, maar Singapore is veel warmer en dan smet het veel sneller.”
“Om eerlijk te zijn heeft het team een belangrijke stap vooruit gezet op het vlak van het koelen van de wagen. We detecteerden enkele belangrijke problemen met warme lucht die in de cockpit terecht kwam waardoor we tijdens sommige races ruim boven de zestig graden gingen.”
“Er werden enkele elektronische onderdelen verplaatst, net als hydraulische leidingen die een temperatuur van zo’n 120 graden halen en rond je voeten lopen.”






