McLaren presenteert de MP4-26

Geen oubollige presentatie van McLaren met een doek waar iets onder zit dat door de rijders wordt onthuld als hun nieuwe wagen.
Precies op het middaguur kwamen vier monteurs de Potsdammer Platz in Berlijn op gelopen met een deel onderdelen op een vloer gemonteerd. Vervolgens werden de delen van het chassis een voor een aangebracht uit het publiek en gemonteerd op de wagen.

Toen de banden gemonteerd waren mochten Jenson Button en Lewis Hamilton het stuur op de wagen plaatsen en de cockpit afsluiten. De onderdelen die onder de het chassis zaten waren echter van plastic. Zo wou McLaren hun interne opbouw niet tentoonstellen aan andere teams.

Teambaas Martin Withmarsh verklaarde na de presentatie voor het rijkelijk aanwezig publiek dat kwam opdagen. “We hebben nog lang niet alles laten zien. Er zullen zich heel wat interessante onderdelen op de wagen begeven. Daarom hebben wij heel wat van die onderdelen verborgen gehouden voor de tegenstand.”

“In de Formule 1 draait alles om de snelle ontwikkeling van de wagen. Volgende week gaan we de wagen meteen testen in Jerez. We hebben een geweldige ontwikkeling gemaakt. Het verbaast me nog steeds dat ondanks de strenge reglementering ons team nog altijd nieuwe onderdelen ontwikkelt, vooral rond de diffuser.”

Een onderdeel dat misschien wel verwacht werd maar er niet op zat was de op een bijzondere manier geplaatste uitlaat. De uitlaat zit gewoon als bij de meeste wagens net voor de diffuser om zo toch aan downforce te winnen.

“Voor mij is een van de belangrijkste, spannendste dingen het kijken hoe mensen die veel slimmer zijn dan mij alles ontwikkelen.” gaat Withmarsh verder. “Ze hebben fantastische ideeën en het is interessant en uitdagend om sommige risico’s te nemen. Het is enigszins wel business, maar als je niet inventief bent ben je ook niet competitief.”

“We hebben nog zeker niet alles laten zien. Ik denk wel dat er nog veel te zien zal zijn. Ik denk dat het een geweldige wagen is.” besluit de teambaas.

Het enige waar we zeker van zijn is de rare vorm van de sidepods op de nieuwe McLaren. Die hebben namelijk een zeer uitgesproken vorm, die we nog nergens anders in de Formule 1 hebben gezien. Technisch directeur Paddy Lowe verklaart de exceptionele vorm doordat men aan downforce heeft verloren door het verbod op dubbele diffusers.

“Ik denk dat er heel wat vernieuwingen op de bolide zitten zoals de U-vormige sidepods en de langere wielbasis. Door de nieuwe vorm van de sidepods krijgen we betere lucht onder de wagen. We willen de diffuser zo goed mogelijk tot zijn recht laten komen. Dat moet zeker nu we geen dubbele diffuser meer mogen gebruiken.”

Hoofdingenieur Tim Goss denkt dat downforce de sleutel is tot een goede prestatie. Daarnaast zal de wagen goed aangepast moeten zijn aan de nieuwe banden die Pirelli zal leveren.

“Er zijn twee dingen die we zeker op punt moeten stellen: de verbetering van de downforce en de aanpassing aan de banden.”

“Voorlopig gaan de banden slechts tien ronden mee. We moeten uitzoeken hoe we ze het langer kunnen laten uithouden. Het zal een moeilijke klus worden om de set-up aan te passen zodat de banden het veel langer uithouden.”

“Er zijn zeker nog plaatsen waar we de prestaties van de wagen nog kunnen verbeteren. We weten wat ze zijn en we hopen er wat mee te doen in de komende weken zodat de wagen nog beter is bij de aanvang van eerste race.”

Bij McLaren is het dus vooral uitkijken naarmeer en beter.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}