Mercedes gaat F1-hybride technologie in straatauto’s gebruiken

Voor het eerst sinds het hybride-tijdperk gaat Mercedes technologie van haar F1-krachtbronnen gebruiken in toekomstige AMG-modellen.


Het bewuste onderdeel is de MGU-H, dat is een apparaat dat energie kan terugwinnen of opslaan van of naar de turbo in een F1-bolide. Het gebruikt de gassen die de turbine van de turbocompressor laten draaien om elektriciteit te produceren.

Het deed zijn intrede in de Formule 1 in 2014 toen er gekozen werd om 1.6 liter turbo hybride-motoren te gebruiken. Binnenkort zal die technologie dus terug te vinden zijn in de AMG-modellen van het legendarische merk met de ster onder de naam ‘electric exhaust gas turbocharger,’ en dat in samenwerking met turbofabrikant Garrett Motion.

In de Formule 1 heeft onder meer deze technologie ervoor gezorgd dat Mercedes zes wereldtitels op rij wisten te behalen en in 2020 gaan ze ook weer van start als de grote favoriet. Op deze manier laat Mercedes ook zien dat het ook nu mogelijk is om de F1 te gebruiken als een testplatform voor hun straatauto’s.

“We hebben onze doelen voor een elektrisch aangedreven toekomst duidelijk gedefinieerd. Om ze te bereiken, vertrouwen we op discrete en zeer innovatieve componenten en assemblages”, aldus Mercedes-AMG CEO Tobias Moers.

“Met deze actie vervolledigen we onze modulaire technologie op strategische wijze en stemmen we deze af op onze prestatie-eisen.”

“In een eerste stap omvat dit de elektrische turbolader – een voorbeeld van de overdracht van de Formule 1-technologie naar de weg, iets waarmee we turbogeladen verbrandingsmotoren naar een eerder onbereikbaar niveau van souplesse zullen brengen”.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print