Mercedes gaat ‘magic brake-procedure’ aanpassen na blunder Lewis Hamilton bij herstart GP van Azerbeidzjan

Daimler Media
Daimler Media

Mercedes gaat een andere procedure verzinnen voor hun ‘magic brake-procedure’ om te voorkomen dat het systeem per ongeluk geactiveerd wordt. Tijdens de herstart van de GP van Azerbeidzjan ging Lewis Hamilton daardoor rechtdoor en verloor hij kostbare punten in de strijd om het kampioenschap.

Het ondertussen wereldberoemde knopje om de magic brake-instelling te activeren staat bij Mercedes aan de achterkant van het stuurwiel. Door op dat knopje te duwen verschuift de rembalans voor het grootste deel naar de voorwielen en dat is nuttig om snel warmte in de remmen te krijgen, dat vertelt de technisch directeur van Mercedes, Mike Elliott, in een video van het team op YouTube.

“Een van de knoppen die we hebben, genaamd ‘brake magic’, is een knop die de rijders kunnen indrukken om warmte in de remmen te brengen”, legt Elliott uit.

“Een van de belangrijkste dingen die het doet, is de rembalans – de verhouding tussen de energie van de voorremmen en die van de achterremmen – zo ver mogelijk naar voren verschuiven.”

“En dat stelt ons in staat om warmte in de voorremmen te brengen en bijgevolg ook in de velgen en banden.”

Tijdens de formatieronde voerde Lewis Hamilton de procedure uit zoals gewoonlijk maar net na de start liep er toch iets fout, een beslissend moment in een situatie onder druk.

“Lewis had alles goed gedaan, hij had de auto op de grid gezet, de verschillende knoppen en instellingen die hij moest uitschakelen schakelde hij uit, hij schakelde degene in die hij moest inschakelen en hij was helemaal klaar om de race goed te beginnen.”

“Hij maakte een fantastische start, kwam naast Perez en terwijl hij en Perez van positie wisselden, zwenkte Lewis en tijdens dat manoeuvre raakte hij de bewuste knop.”

“Jammer genoeg voelde hij niet dat hij het had gedaan, dus hij had totaal niet in de gaten dat hij een probleem zou krijgen.”

“Op het moment dat hij remde, wat voor hem het normale punt was om te remmen, was hij in een positie waarin hij alle rembalans naar voren had verschoven. Alle remkracht situeerde zich op de voorbanden en als gevolg daarvan blokkeerden ze, vanaf dat moment kon hij niets anders doen dan opzij gaan.”

Hamilton kon zichzelf wel voor het hoofd slaan en nam de verantwoordelijkheid voor zijn fout op zich maar ook Mercedes sloeg mea culpa.

“Ik weet, toen ik gisteren met Lewis sprak, voelde ik dat hij zich voor een deel schuldig voelt,” zei Elliott. “Maar de realiteit is dat Lewis zo ontzettend weinig fouten maakt en dat is wat hem echt onderscheidt van sommige van de andere rijders.”

“Het is onze plicht om te proberen hem een auto te geven waarin het moeilijker voor hem is om fouten te maken.”

“We moeten ons deel van de verantwoordelijkheid opnemen en kijken hoe we dat kunnen verbeteren. Dat is iets wat we voor de volgende race in de praktijk zullen brengen.”