Mercedes: “Grootste wijzigingen aan motor sinds start hybride-tijdperk”

Daimler Media
Daimler Media

Mercedes laat weten dat de wijzigingen aan de power unit voor het komende seizoen de grootste zijn sinds de start van het hybride-tijdperk in 2014.

Sinds 2014 staat de Mercedes-motor te boek als de maatstaf en heeft hij een niet te onderschatten aandeel in de acht opeenvolgende wereldtitels van de ‘Silberpfeile’ bij de constructeurs. De nieuwe regelgeving voor komend seizoen heeft er voor gezorgd dat ze bij Mercedes een aantal aanpassingen hebben moeten doen, de grootste sinds het begin van het hybride-tijdperk.

“Het is een uitgebreid en diepgaand project geweest, en we hebben voor dit jaar meer onderdelen van de PU veranderd dan in alle seizoenen sinds 2014”, bevestigde Hywel Thomas, hoofd van het aandrijflijnprogramma van het team, bij de lancering van de W13 op vrijdag.

“Het was zo’n belangrijke verandering dat we onze algemene benadering van ontwerp en ontwikkeling hebben aangepast,” zei hij. “We zijn eerder begonnen en hadden meer punten in het proces waar we konden experimenteren met sommige van onze technologieën.”

“Het ging er niet om dezelfde hoeveelheid inspanning over een langere periode te spreiden, maar om over een langere periode een zeer hoog activiteitsniveau te hebben.”

Thomas benadrukte wel dat er werd voortgebouwd op het succesvol concept van de voorbije jaren maar dat ze op zoek zijn gegaan naar meer vermogen en een grotere betrouwbaarheid. Dat zal ook nodig zijn want de voorbije seizoenen zag Mercedes haar voorsprong op motorisch vlak toch slinken met als resultaat het spannendste seizoen sinds jaren in 2021.

“2021 was het eerste seizoen in deze regelgevingscyclus waarin we de prestatiespecificatie van de PU aan het begin van het seizoen moesten bevriezen,” legde Thomas uit.

“Het project dat we voor 2022 op ons namen was groot. Het is een zeer brede upgrade over de verschillende elementen, om elk laatste beetje van de prestaties, efficiëntie en betrouwbaarheid te krijgen.”

“Er zijn ook enkele door de FIA opgelegde metingen, met name in het ERS-systeem, die we ook moesten onderbrengen.

“We hebben nog een laatste upgrade van de prestaties gekregen, waarvan het grootste deel aan het begin van het seizoen moet worden geleverd. En de upgrade van het ERS-systeem moet voor 1 september worden ingevoerd.

“Dit heeft niet alleen gevolgen voor 2022, want de prestatiespecificatie blijft bevroren tot het begin van de volgende regelgevingscyclus in 2026.”

Natuurlijk hebben veranderingen aan de power unit ook grote gevolgen voor het chassis van de auto. 

“Het chassisteam heeft zeer ijverig en snel door de nieuwe reglementen gewerkt, zodat ze begrijpen waar de kansen liggen en welke gebieden rondetijdgevoelig zijn.”

“We hebben veranderingen aangebracht aan de PU die het chassisteam in staat stellen om de reglementen zo goed mogelijk te benutten. Misschien willen we de installatie iets herschikken of de lay-out van de PU veranderen om meer flexibiliteit te krijgen in die rondetijdgevoelige gebieden.”

“We moeten rekening houden met een groot aantal mogelijkheden om ervoor te zorgen dat de PU klaar is voor alles wat zich aandient.”

“We weten nooit precies hoeveel prestaties, in termen van chassisperformance, we gaan vinden. We hebben een aantal zeer goede simulatietools en natuurlijk gebruiken we die om schattingen te maken van waar het chassis zal eindigen.”

“Maar we weten het niet zeker,” gaf hij toe.