Mercedes heeft verklaring voor plotse ‘zetelverwarming’ in F1-bolide tijdens GP van Italië

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Het was warm in Italië en als je dan plots geconfronteerd wordt met nog meer extreme hitte in je cockpit van je wagen dan is dat geen fijn gevoel. Zowel Lewis Hamilton als George Russell moesten extreme temperaturen doorstaan in hun Mercedes W15.

Beide rijders deden reeds op vrijdag al hun beklag dat het echt wel extreem warm werd in de cockpit, veel meer dan normaal het geval is. Het weekend in Noord-Italië kende hoge temperaturen, wat leidde tot zorgen over hoge bandenslijtage maar Mercedes had dus nog een extra probleem.

“De belangrijkste oorzaak was dat het in Monza extreem warm was,” legt Shovlin uit. “De stoel en de auto zijn altijd behoorlijk warm, je doet wat je kan om die hitte af te voeren maar dat is niet altijd even simpel.”

“De motor regenereert veel warmte, ook veel elektronische stuurdozen die behoorlijk hard werken en ze genereren hun eigen temperatuur, we proberen dat zoveel mogelijk allemaal uit de cockpit af te voeren.”

“We hadden een omgevingstemperatuur van 34 graden in Italië en al die talloze warmtebronnen duwen de temperatuur alleen maar mee omhoog. Het is dan erg moeilijk voor hen om af te koelen en de hitte bouwt zich gewoon op,” aldus Shovlin.

Shovlin erkende de moeilijke situatie waarin het duo opereerde, maar benadrukte ook dat het iets is waar de rijders op trainen en zich op voorbereiden. De Formule 1 zelf denkt er ook over na om de temperatuur te kunnen laten dalen in de cockpit.

“Ze zijn het gewend om in deze moeilijke omstandigheden te rijden, maar als het zo warm is wordt het wel een beetje extreem en worden ze echt op de proef gesteld,” vertelt Shovlin.

“Het positieve om af te sluiten is dat we er zijn over beginnen nadenken, maar zoals alles in de F1 gaat ook dat een uitdaging worden.”

Geschreven door Vincent Bogaerts