In de Mercedes-fabriek wordt momenteel hard gewerkt aan de nieuwe wagen voor het F1-seizoen 2023. Volgens motorsportbaas Toto Wolff zal die nieuwe wagen lessen getrokken hebben uit de problemen met de huidige W13.
Het huidige seizoen draaide uit op een enorme ontgoocheling en veel frustratie, vooral omdat Mercedes de problemen met porpoising maar moeilijk verholpen kreeg en tot dusver dit seizoen geen enkele overwinning wist te behalen, laat staan kon meestrijden voor de wereldtitel.
Ondanks verschillende ingrepen en upgrades slaagde Mercedes er niet in om haar wagen voldoende competitief te maken, al lijkt Mercedes bij momenten toch een heel stuk beter te presteren dan begin dit seizoen. Het resultaat van lessen die geleerd werden en die nuttig zullen blijken bij de bouw van wagen voor volgend jaar. Eerder liet men bij Mercedes immers ook al verstaan dat sommige problemen pas verholpen kunnen worden bij de bouw van de nieuwe wagen.
“Ik denk dat het DNA van de wagen volgend jaar zal veranderen, dat is duidelijk,” vertelde Toto Wolff in Austin.
“Dat betekent daarom niet dat het bodywork van de wagen ingrijpend zal veranderen, maar de architectuur, wat een deel is van het DNA van de wagen, zal zeker volgend jaar veranderen.”
Daarmee lijkt Toto Wolff te verwijzen naar het veelbesproken zero-sidepod concept dat volgens geruchten mee aan de basis zou liggen van de problemen met de Mercedes W13.