Mercedes is akkoord om F1-motoren eenvoudiger te maken om Volkswagen over de streep te trekken

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes is akkoord om een deel van de hybride-technologie van de huidige F1-krachtbronnen overboord te gooien om het eenvoudiger te maken voor de Volkswagen Groep om in de sport te komen, dat staat te lezen op ‘Motorsport.com.’

Afgelopen weekend waren er gesprekken over de nieuwe motoren die voorzien zijn om in 2026 hun intrede te maken in de Formule 1. Het belangrijkste punt op de agenda was ongetwijfeld het feit dat het concept van de nieuwe motoren een stuk simpeler, en bijgevolg ook goedkoper, moet worden om nieuwe merken warm te maken voor de sport.

Met Porsche en Audi had de Volkswagen Groep tijdens de laatste grote meeting in Oostenrijk twee merken die deelnamen aan de gesprekken over de motorische toekomst van de Formule 1.

De huidige krachtbronnen bestaan uit een verbrandingsmotor en twee hybride componenten, MGU-K en MGU-H. De MGU-H zet warmte van het verbrandingsproces in de motor om in elektrische energie en de MGU-K genereert elektrische energie uit thermische energie die vrijkomt bij het remmen.

Mercedes-teambaas Toto Wolff laat weten dat zij het MGU-H gedeelte van de nieuwe krachtbronnen achterwege willen laten als toegeving om de Volkswagen Groep over de streep te trekken. Maar hij voegde er ook aan toe dat er nog andere punten waren waar nog geen overeenkomst over was.

“De MGU-H komt te vervallen als we op veel andere punten op één lijn kunnen komen”, zei Wolff. “Ik denk dat het een compromis is, ik kan niet voor iemand anders spreken, maar bij Mercedes zijn we bereid om de toetreding van de Volkswagen Groep te vergemakkelijken.”

“Maar er zijn verschillende andere onderwerpen waar nog een compromis over moet worden gevonden.” 

“En, als er geen compromis kan worden gevonden, dan zullen we waarschijnlijk terugvallen op het bestuur en een reglement voor 2026 hebben dat de FIA en de Formule 1 gaan bedenken.”

De Formule 1 is naarstig op zoek naar nieuwe motorenbouwers. Honda trekt er op het einde van dit jaar de stekker uit en Red Bull zal de krachtbronnen van de Japanners in eigen beheer verder bouwen. Zo blijven er voor de rest enkel Renault, Mercedes en Ferrari over als motorleveranciers. 

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print