Mercedes kreeg waarschuwing dat test tijdens seizoen niet kon

Een email die Autosport kon inkijken werpt een zoveelste nieuw licht op de ‘geheime’ bandentest die Pirelli en Mercedes hielden.
image
In Monaco stond de F1-paddock plots in rep en roer omdat plots het nieuws kwam dat Mercedes en Pirelli een driedaagse test hadden gehouden op het Circuit de Catalunya. Mercedes en Pirelli beweerden dat er geen enkel probleem was en dat de test legaal was, maar een bericht van de FIA zondagavond doet iets anders vermoeden.

Eerder raakte ook reeds bekend dat er in het contract tussen Pirelli en de FIA inderdaad een mogelijkheid is voorzien om een test van maximaal 1 000 kilometer te organiseren om banden te testen. Daarbij zou beroep kunnen gedaan worden op een F1-team, al zouden alle teams dezelfde kans moeten krijgen om mee te werken aan dergelijke test.

Toen schreven we reeds dat ondanks het feit dat dergelijke mogelijkheid is voorzien, de teams zich nog steeds wel dienen te houden aan het reglement van de Formule 1 en dat bepaalt dat er tussen tien dagen voor aanvang van het seizoen en 31 december van datzelfde jaar geen F1-test mag plaatsvinden, op young driver tests en een rechtelijntest na.

Nu blijkt dat er vorig jaar in april door de FOTA (Formula One Teams Association) naar alle teams, de FIA en Pirelli een email werd verstuurd ter verduidelijking dat zo’n test tijdens het seizoen en uitgevoerd door één team niet mogelijk is. De verduidelijking kwam er na gesprekken met de FIA, zo bericht althans Autosport, dat de email zou hebben kunnen inkijken.

“Pirelli mag op basis van de bepalingen in haar overeenkomst met de FIA de teams een bandentest van 1 000 kilometer aanbieden en dat indien alle teams op een zelfde manier behandeld worden,” staat er naar verluidt in de email. “Er zijn echter geen bepalingen in de Sporting Regulations voor het organiseren van zo’n test tijdens het seizoen.”

Volgens diezelfde email zou de FOTA met Charlie Whiting van de FIA gesproken hebben en zouden er twee mogelijkheden geweest zijn.

– Alle teams wensen in te gaan op de aanbieding van Pirelli en dan moest dit meegedeeld worden aan de FIA, waarna die de Sporting Regulations zou aanpassen
– De test vindt plaats buiten de periode waarin testen verboden is en dan is de normale overeenkomst op het vlak van testen van toepassing

Pirelli zou een maand voor deze email van de FOTA aan de teams, Bernie Ecclestone en de FIA kenbaar hebben gemaakt dat de mogelijkheid tot het testen van de banden gedurende 1 000 kilometer bestond. Mercedes beweert dan weer dat het over een recenter akkoord van de FIA beschikte om met haar wagen van 2013 de bandentest op het Circuit de Catalunya af te werken. De mededeling van de FIA gisterenavond doet echter anders vermoeden.

Ondertussen is er officieel een protest ingediend door Red Bull en Ferrari. Van Ferrari is het bovendien geweten dat het zelf reeds geruime tijd ijvert voor meer testmogelijkheden tijdens het seizoen. De Italiaanse renstal stond echter meestal alleen in haar standpunt, aangezien de meeste teams het als een serieuze kostenverhoging zien. Het toeval wil dat Ferrari dat argument steeds heeft proberen te counteren door te zeggen dat één of twee bijkomende test perfect kunnen door zo’n test te organiseren op een circuit waarop het weekend voordien een race heeft plaatsgevonden.

En laat het nu net dat zijn wat Mercedes met Pirelli gedaan heeft in Barcelona …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print