Mercedes: “Lewis Hamilton kreeg verlammingsverschijnselen in de wagen”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Mercedes zegt dat ze met de experimentele afstelling van de bolide in Bakoe te ver gegaan zijn en dat ze hun rijders daarmee in een aanzienlijk ongemakkelijke situatie hebben gebracht. Lewis Hamilton kreeg zelfs verlammingsverschijnselen.

In Barcelona lieten ze bij Mercedes weten dat ze de oorzaak van het porpoising probleem hadden gevonden en dat er aan een oplossing kon gewerkt worden maar de races in Monaco en Bakoe hebben laten zien dat daar nog maar weinig van in huis is gekomen.

De W13 was zo stijf en laag afgesteld dat Lewis Hamilton na afloop van de race met moeite uit zijn bolide raakte. 

“Ik ben blij dat ik kan vertellen dat Lewis vandaag hier is,” vertelde James Vowles vanuit Brackley op het YouTube-kanaal van Mercedes.

“Ik heb wat uren met hem doorgebracht en hij is oké, hij zal rijden in Montreal. Hij is een topatleet die de grenzen van de uithouding van zichzelf en de auto wil verleggen, dat is wat F1-rijders doen. Dat is ook wat hen uitzonderlijk maakt.”

In Bakoe kwam Mercedes met een experimentele setup op de proppen en dat heeft er voor gezorgd dat de race voor Lewis Hamilton en George Russell een ware beproeving werd. Bij Lewis Hamilton was de fysieke pijn zo erg dat er verlammingsverschijnselen begonnen op te treden. Hij dacht dat het koud werd in de auto terwijl de temperatuur in de auto vrij hoog was.

“Er was niets veranderd in de auto,” aldus Vowles. “Het lijkt er op dat door de schokken die zijn rug te verwerken kreeg er een soort verlamming is opgetreden en dat het koudegevoel daar een gevolg van was.”

“Er was dus niets koud in de auto maar het was gewoon het gevolg van de pijn die hij te verduren gekregen had.”

Vowles legt ook het verschil uit tussen ‘porpoising, bouncing en bottoming.’

“In Barcelona was de auto stabiel, robuust en konden we hem verlagen, en dat is de sleutel”, aldus de Britse ingenieur.

“We slaagden erin om een pakket te creëren waar we aerodynamisch gezien veel meer mee konden werken, we konden werken met de set-up en de auto konden laten zakken in termen van rijhoogte die prestaties oplevert.”

“Nu we in Monaco en Baku zijn aangekomen, is er helaas een tweede probleem aan het licht gekomen dat door het eerste werd gemaskeerd.”

“We hebben een stap voorwaarts gemaakt in termen van porpoising, maar we hebben heel duidelijk ‘bouncing’ (stuiteren), en aan de buitenkant lijkt het bijna identiek, maar er is een subtiel verschil tussen de twee.

“Wat er nu gebeurt, is dat de auto lager staat door het oplossen van het eerste probleem, maar dat hij nu vrij hard het wegdek raakt en dat veroorzaakt het stuiteren.”

“Nogmaals, je probeert prestaties te halen door de auto laag te laten rijden, maar het probleem is heel anders: hoe hobbeliger de baan, hoe meer de input duidelijk effect heeft en dat zag je in Bakoe.”

“Wat duidelijk is, is dat we nog een lange reis voor de boeg hebben om alles te leren wat we nodig hebben om vooraan mee te kunnen vechten.

“Maar wat misschien nog belangrijker is, is dat je prestaties zult zien variëren van baan tot baan als we verder gaan. Canada zal zeker heel anders zijn dan Silverstone in termen van hoe onze auto zal presteren.”