In een terugblik op het voorbije F1-seizoen laat Mercedes weten dat het veelbesproken ‘porpoising’ ook fataal was voor haar F1-motoren. Die raakten ernstig beschadigd door de intense impact die ze veelvuldig te verwerken kregen.
“Het werd duidelijk dat ook onze motoren enorm veel te lijden hadden onder het stuiteren, ook onderaan,” aldus Hywel Thomas van de Mercedes-motorafdeling. “Toen Toto (Wolff) onlangs in Brixworth zag hoe sommige onderdelen van de racemotoren eraan toe waren, was het het verrassend om te zien hoe hard ze geleden hadden onder het stuiteren tegen de grond.”
“Wanneer je dan ziet hoe Lewis en George bij momenten erg oncomfortabel uit de wagens klommen, ook de power units hadden op dezelfde manier te lijden.”
Uiteindelijk slaagde Mercedes erin om het stuiteren te verminderen en de betrouwbaarheid van de motoren te verbeteren maar dat was volgens Thomas een enorm klus.
“Wat steeds duidelijker werd is de link tussen de power unit en het chassis,” aldus Thomas. “Je kan ze afzonderlijk van elkaar ontwikkelen, zeker wanneer je er heel wat performance uit wil halen, ook wat niet de hardware van de power unit is.”
“Maar je moet ervoor zorgen dat de power unit zeer goed bij het chassis past en op dat vlak hebben we vooral tijdens de tweede seizoenshelft vooruitgang geboekt. Dat is ook geweldig voor de toekomst.”