Mercedes zet stap achteruit door nieuw reglement: “We nemen echter geen risico’s”

Het Mercedes F1 team erkent dat het nieuwe reglement voor het F1-seizoen 2015 er voor zorgt dat het waarschijnlijk geconfronteerd wordt met een stap achteruit.

Mercedes domineerde het F1-seizoen 2014, dat gekenmerkt werd door allerlei vreemde neuzen die op de verschillende F1-bolides stonden. De FIA wou de wagens opnieuw aantrekkelijker maken maar ook nog veiliger, waardoor het nieuw reglement andere voorschriften heeft voor de neus van de F1-bolides.

De teams moesten daardoor vooral de voorkant van de F1-bolides grondig aanpassen, wat ook zijn gevolgen had voor de nieuwe wagen van Mercedes. Bij Mercedes geven ze toe dat het nieuwe reglement er voor zorgt dat ze een stap achteruit zetten wat de voorkant van de wagen betreft, maar dat proberen ze op te lossen door de nieuwe wagen een evolutie te laten zijn van de wagen van vorig seizoen.

Bij Mercedes wensten ze immers de voorsprong zo veel mogelijk te behouden, waardoor ze niet al te veel gingen experimenteren en geen grote risico’s namen bij het ontwerp van de W06 Hybrid.

“Toen we de W06 begonnen te ontwerpen waren we vastberaden om het voordeel dat we hadden met de W05 te behouden,” zei Paddy Lowe, technisch directeur bij Mercedes. “Niets is gegarandeerd, er zijn heel wat concurrenten die even hard willen winnen als ons. We haten het allemaal om te verliezen en tijdens de winter zijn we dan ook erg gemotiveerd gebleven en bleven we er voluit voor gaan. Anderzijds wensten we ook niet al te veel risico’s te nemen.”

Volgens Paddy Lowe zijn er dan ook heel wat kleinere innovaties die van de W06 een betere wagen moeten maken. Vooral op het vlak van de koeling van de motor zijn er verbeteringen aangebracht, net als heel wat andere zaken die met het blote oog niet meteen te zien zijn.

Wat uiteraard wel met het blote oog te zien is, is de nieuwe neus, die er gekomen is omwille van de nieuwe voorschriften in het reglement. De nieuwe neus beïnvloedt uiteraard ook de rest van de aërodynamica van de wagen.

“Wat de aërodynamica betreft was vooral de neus een belangrijk project en de belangrijkste wijziging in het reglement,” aldus Lowe. “We zagen vorig jaar een grote variatie in neuzen, de ene al lelijker dan de andere. Ik weet nog dat lelijke neuzen vorig jaar rond deze tijd van het jaar een belangrijk gespreksthema waren. Gelukkig ligt dat nu achter ons.”

“We hadden vorig jaar een redelijk mooie neus en ook dit jaar hebben we die, al is hij wel lager. Dat heeft een effect op de performantie van de wagen en het is één van de tegenslagen die we moeten zien te overwinnen tijdens de winter. We moeten nog afwachten of anderen er meer door getroffen worden. Het is een wijziging in het reglement die het ene team meer treft dan de andere,” besluit Paddy Lowe.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}