Mercedes: “Tijd om na te denken over F1-motorenreglement voor 2020”

We moeten de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2017 nog op het circuit zien maar volgens Mercedes wordt het zo langzaam aan tijd om te beginnen nadenken over het motorenreglement voor 2020.

In 2014 werd de huidige V6-turbomotor met hybride-technologie in de F1 geïntroduceerd. Er volgde heel wat kritiek omwille van het tegenvallend motorgeluid alsook het feit dat de wagens heel wat minder snel werden. Daarna volgde ook nog eens de nodige kritiek omdat Mercedes sinds de introductie van de V6-turbomotor te dominant is geworden.

De huidige generatie motoren zullen nog enkele jaren gebruikt worden maar volgens Paddy Lowe, technisch directeur bij Mercedes, moet de Formule 1 nu al beginnen nadenken over het motorenreglement dat vanaf 2020 zal gelden. Enkel op die manier kunnen fouten vermeden worden die bij de introductie van de huidige V6-turbomotor gemaakt werden.

“Volgens mij is het tijd om over de motoren voor 2020 te beginnen nadenken,” aldus Lowe tegenover ‘ESPN’. “Er zijn enkele belangrijke vragen die we ons moeten stellen. Hoe gaan we een motor definiëren die tegelijkertijd goed is voor de sport maar ook een motor is die we in de toekomst in normale wagens zullen zien. Blijven we de link leggen met technologie die steeds meer elektrisch gericht is of gaan we onze eigen weg uit? Er zijn enkele zeer belangrijke vragen die beantwoord moeten worden.”

Er was de voorbije jaren veel te doen rondom het motorgeluid van de F1-motoren. Er werden ingrepen ondernomen om het geluid te verbeteren maar de huidige V6-turbomotor komt zeker en vast nog niet in de buurt van de vroegere V8-motoren, laat staan de V10 of V12.

“Het debat over het geluid begon toen de eerste motoren in 2014 gebruikt werden. Het motorgeluid is nu beter dan toen maar het komt niet in de buurt van de V8 of V10 die we vroeger gebruikten. Het zorgt echter wel voor een interessant debat.”

“Ik denk dat de straatwagens in de toekomst, en dat ligt niet zo ver voor ons uit, compleet geen geluid meer zullen maken, zeker wanneer ze volledig elektrisch zullen zijn. De vraag die we ons moeten stellen is of we geluid dan nog steeds met performance en prestaties zullen associëren. Dat is een interessant debat dat moet gevoerd worden en daarmee moeten we nu beginnen,” besluit Lowe.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}