Mercedes: “Wie goede wintertests heeft zal tijdens de eerste races een groot voordeel hebben”

Pirelli Motorsport
Pirelli Motorsport

Volgens Mercedes zullen de teams die hun setup meteen goed hebben tijdens de wintertests in Barcelona en Bahrein een aanzienlijk voordeel hebben tijdens de eerste races van het seizoen.

De Formule 1 staat voor één van de grootste veranderingen in de geschiedenis van de sport en dat zal er voor zorgen dat alle teams voor een steile leercurve staan met drie testdagen in Barcelona en evenveel stuks in Bahrein. Volgens Andrew Shovlin, trackside engineer bij Mercedes, zal het verloop van die twee testsessies een grote invloed hebben op de eerste races van het nieuwe seizoen.

“De wintertests zullen van vitaal belang zijn,” blikt Shovlin vooruit. “Er zijn maar zes dagen, dus drie dagen per rijder, om te proberen echt alles te leren over deze auto’s.”

“Er zal veel werk worden gestoken in de correlatie, om ervoor te zorgen dat de auto die je op de baan hebt gezet overeenkomt met al die simulaties. Kun je er net zoveel mee als je hoopt?”

“Dan is er ook het gegeven dat we de banden proberen te begrijpen. En parallel daaraan onderzoeken we verschillende afstellingsmogelijkheden, dus proberen we de auto’s in het juiste gebied te krijgen, zodat de rijders in de kwalificatie echt hun slag kunnen slaan.”

“Het wordt een grote uitdaging om dat allemaal voor elkaar te krijgen in de korte testperiode die we nu hebben. En de teams die het goed doen, kunnen dat voordeel meenemen naar de eerste races.”

De teams hebben tijdens de eindejaarsperiode natuurlijk niet stilgezeten maar Shovlin denkt dat het leerproces zich nog zal doortrekken tijdens het seizoen.

“Als je een nieuwe auto krijgt, ben je altijd aan het leren om te begrijpen hoe je de juiste balans vindt, hoe je de rijders tevreden kunt stellen voor die zo belangrijke ronde in de kwalificatie,” voegde de Mercedes-ingenieur eraan toe.

“Maar de leercurve hier zal veel, veel steiler zijn. Hopelijk vinden we bij elke run, maar zeker bij elke testdag, echte rondetijden. En dat gaat door in de race.”

“Dus bij elk nieuw circuit waar je aankomt, moet je door dat proces van het begrijpen van de beperkingen en werken aan de finetuning.”

“Vooral in de eerste races zal er veel aandacht zijn voor de prestaties van de wagen, om hem in de best mogelijke conditie te brengen en om ons zo snel mogelijk te laten zijn in de kwalificaties en de race.”

“De basisaanpak op technisch vlak tijdens een raceweekend zal waarschijnlijk in grote lijnen hetzelfde blijven, maar een van de belangrijkste elementen is of we een goede onderlinge correlatie hebben.”

“Hebben we een goede correlatie tussen de auto op de baan en de windtunnel? Is er een goede correlatie tussen de auto op de baan en de modellen die we in onze simulatiesystemen gebruiken, het model waarmee de coureurs in de simulator hier in Brackley rijden?”

“Als die correlatie goed is, dan is het werk dat je buiten het circuit kunt doen echt waardevol, dan kun je de set-up beginnen te begrijpen en veel meer kilometers maken dan we in een raceweekend kunnen doen.”

Bij elke nieuwe bolide die de baan op gaat wordt er altijd gevreesd voor betrouwbaarheidsproblemen en dit jaar zal het met de nagelnieuwe bolides de kans nog groter zijn. Het wordt dan ook zaak om ze tot een minimum te proberen herleiden. 

“Betrouwbaar zijn zal super belangrijk zijn,” zei Shovlin. “Meer onderdelen zijn veranderd op deze auto’s dan in enig jaar dat ik me kan herinneren.”

“Ervoor zorgen dat die nieuwe onderdelen allemaal goed functioneren, dat je de auto op de baan kunt laten draaien, er kilometers mee kunt maken en met elke kilometer weer wat kunt leren, dat wordt absoluut van levensbelang.”