Mercedes-teambaas Toto Wolff laat weten dat zijn team indien nodig zonder enige twijfel de mosterd bij de concurrentie zou gaan halen maar hij benadrukt dat er geen revolutie nodig is.
Toto Wolff heeft eerder al laten vallen dat de nieuwe W14 boordevol verrassingen zal zitten en die verrassingen zullen we vooral onderhuids moeten gaan zoeken want de buitenkant zal niet erg veel verschillen van zijn voorganger. Het is wel nog onduidelijk of we ook volgend jaar de veelbesproken sidepods van de W13 zullen terugzien.
“Revolutie is niet noodzakelijk als je begrijpt waar je moet beginnen,” aldus Wolff tegenover ‘Auto, Motor und Sport.’
“In het algemeen is stabiliteit en een veilige omgeving enorm belangrijk in de Formule 1 en net dat is onze kracht. Dat is wat ons leerproces versnelt heeft in 2022.”
“Ik denk dat we al een paar dingen moeten veranderen waarvan we vonden dat ze niet werkten. We hadden een discussie met een aandeelhouder. Hij vroeg ons: ‘Gaan jullie het concept veranderen?’ Ik antwoordde: ‘Wat is precies een concept?’”
“Refereert het naar wat je aan de buitenkant ziet? Smalle of brede sidepods? Of betekent concept verschillen in de architectuur, de gewichtsverdeling, aerodynamica? Met andere woorden, de dingen die niet zichtbaar zijn. Er is geen heilig plan bij ons, we trekken alles in twijfel.”
Vorig jaar was de Red Bull RB18 de maatstaf en hoewel Mercedes altijd een voortrekkersrol heeft gespeeld op vlak van design zullen de ontwerpers niet twijfelen om iets van de concurrentie te kopiëren als ze iets zien wat de moeite waard is.
“Als we iets moeten doen dat lijkt op een andere auto, zouden we dat ongetwijfeld doen. Momenteel gaat alles richting veranderingen onder het koetswerk.”
“Dat kan en zal ook hopelijk bijdragen aan het verbeteren van onze prestaties.”
Vorig seizoen wist George Russell in de eindfase van het kampioenschap nog de GP van Brazilië op zijn naam te schrijven. Maar de overwinning van Russell heeft een speciale betekenis volgens Wolff.
“De zege was zeker belangrijk in het opzicht dat we bevestiging kregen dat onze ontwikkeling de goede kant uit ging. We denken dat we van voor de zomer wisten waar het precies fout liep.”
“Dat is iet iets wat je van de ene dag op de andere kan veranderen, dat neemt maanden in beslag.”
“We hebben duidelijk een positieve trend gezien op circuits die passen bij de configuratie van onze auto en de aerodynamische eigenschappen. Dat was al goed in Austin en Mexico, en nog beter in Brazilië.”
“Door te winnen konden we ook dit punt op ons lijstje afvinken. Niemand kan zeggen dat Mercedes in 2022 geen race heeft gewonnen. En we wonnen niet alleen, maar we wonnen ook de sprint en eindigden als eerste en tweede in de Grand Prix. Dat weekend was geen toevalstreffer.”
“We hadden waarschijnlijk nog een paar races kunnen winnen als we of minder fouten hadden gemaakt of wat meer performance hadden gehad.”