Michael Andretti: “Geld was niet de reden voor afspringen van deal met Alfa Romeo”

Alfa Romeo Racing
Alfa Romeo Racing

Michael Andretti heeft wat meer uitleg gegeven over het mislukken om een meerderheid te verkrijgen in het Alfa Romeo F1 team.

Het is geen geheim dat Michael Andretti al een tijdje probeert om met Andretti Autosports voet aan de grond te krijgen in de Formule 1. De laatste maanden en weken werden de geruchten almaar sterker dat de de Amerikaan een meerderheidsbelang zou gaan krijgen in het team van Alfa Romeo maar tijdens de GP van de Verenigde Staten bleek al dat die gesprekken op een sisser zouden aflopen.

Andretti geeft nu wat meer uitleg over het mislopen van een deal met de Zwitserse formatie en hij benadrukt dat het niet het financiële aspect was waarop een overeenkomst gestrand is. 

Volgens het Duitse ‘Auto, Motor und Sport’ wilde de huidige eigenaar van Sauber, Finn Rausing naast de 350 miljoen euro van de overname ook nog een bankgarantie van 250 miljoen euro om de toekomst van het team te waarborgen.

“Ik denk dat ik gewoon een einde wil maken aan sommige geruchten dat de deal niet doorging vanwege financiële redenen,” zei Andretti. “Dat kon niet verder van de waarheid zijn, dat had er helemaal niets mee te maken.”

“Het kwam in feite neer op een zeggenschapskwestie in de laatste uren van de onderhandelingen. Dat heeft de deal de das omgedaan. Ik heb altijd gezegd dat als de deal niet goed is, we hem niet gaan doen, en uiteindelijk was hij niet goed. Dus blijven we zoeken naar andere mogelijkheden.”

Het idee om met Andretti Autosports in de Formule 1 aan te treden blijft bestaan maar de voormalig McLaren-rijder laat ook weten dat het niet zijn enige prioriteit is.

“Onze ogen zullen altijd open blijven. We gaan altijd op zoek naar mogelijkheden, niet alleen daar, maar ook in andere formules, andere soorten van racen. Dat is wat we doen. We zitten in de racerij en we zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om uit te breiden.”

“Maar als we uitbreiden moeten we er zeker van zijn dat het een goede deal is waarvan we weten dat we competitief kunnen zijn, want dat is heel belangrijk voor ons merk, namelijk competitief zijn in alles wat we doen.”