Tijdens en na de GP van Oostenrijk kwam er veel kritiek op de vele tijdstraffen en strafpunten die uitgedeeld werden. Vooral de strafpunten vormen ondertussen bij veel rijders en teambazen een doorn in het oog. Logisch want een rijder kan plots een raceban krijgen maar racedirecteur Michael Masi wil niet weten van een aanpassing van het systeem tijdens het seizoen.
“Het systeem met strafpunten bestaat reeds,” reageert Masi op de kritiek van het voorbije weekend. “Het systeem bestaat al geruime tijd en is voor velen niet anders dan het systeem met strafpunten op de normale weg waarbij er maximaal aantal punten mag gehaald worden.”
“Ze moeten hun rijstijl op basis daarvan aanpassen. Dus nee, ik denk niet dat het systeem hard is. Het werd eind vorig jaar besproken. Het is grappig want het beïnvloedt verschillende rijders van verschillende teams op verschillende manieren.”
Volgens Masi moeten de teams vooral naar zichzelf kijken. Ze kennen het systeem immers van de voorbije jaren en wisten dus perfect hoe het werkt. Bovendien hadden de teams volgens hem eind vorig jaar dan maar aanpassingen aan het systeem moeten voorstellen.
“De consensus was eind vorig jaar dat we niets gingen wijzigen voor dit seizoen, dit nadat we iedereen erin hadden betreokken, de teams, de FIA en de F1. Het is ook niet iets dat we halverwege het seizoen plots gaan aanpassen,” aldus de racedirecteur van de FIA.
“De manier van bestraffen en hoeveel strafpunten er voor iedere inbreuk worden toegekend is iets waarmee iedereen akkoord ging en dat begin dit jaar werd vastgelegd. Dat is ook de puntenschaal die de stewards hanteren.”
Vooral Lando Norris komt na zijn bestraffing tijdens de GP van Oostenrijk erg dicht bij een raceban. De jonge Brit heeft immers 10 strafpunten terwijl 12 strafpunten een raceban opleveren (overzicht strafpunten F1-piloten).