Michelin stelt voorwaarden om terug te keren naar de F1

Dat Michelin onderhandelt met de FIA over een terugkeer naar de formule 1 is al even duidelijk, maar nu blijkt dat de Franse bandenfabrikant eisen stelt voor die terugkeer.
De eerste en belangrijkste eis is dat er nog andere bandenleveranciers worden toegelaten. Momenteel is er een regel die een bandenmonopolie verplicht. Michelin wil concurrentie om het tegen op te nemen.

“Dat geeft ons motivatie om onze banden te blijven verbeteren.”, verklaarde een woordvoerder aan het Duitse blad Auto, Motor und Sport. Als er geen andere bandenfabrikant bereid is om in het formule 1-avontuur te stappen, wil Michelin alleen tegen een aanzienlijke vergoeding een terugkeer maken. Het zou om twee tot vijf miljoen per team gaan.

Een tweede voorwaarde is dat er perspectieven zijn om de gebruikte technologie ook te gebruiken voor banden voor personenwagens. “Dat doen we nu ook al. Zo is er bij onze nieuwe pilot 3 band gebruik gemaakt van de technologie uit de Le Mans Series.”

Verder past dit in het make cars green-programma, dat nu al gestart is met Bridgestone. Nog een eis is dat de maat van de velgen verandert. Momenteel hebben de velgen van de wagens een diameter van 13 inch. Dat zou 18 inch moeten worden. Dat soort velgen worden momenteel in de (American) Le Mans Series gebruikt en zijn een bekende maat voor de Franse bandenfabrikant.

Ook de technisch directeur van Williams, Sam Michael, ziet dat idee wel zitten.

“De formule 1 is de enige tak van de autosport die nog met zulke velgen rijdt. Fabrikanten als Avon en Goodyear moeten zich echt toeleggen op formule 1 als ze dat willen. Banden voor velgen van 18 inch maken ze al, want het is de meest gebruikte maat in de autosport. De wijziging zou gewoon veel meer potentiële leveranciers opleveren.”

Het vormt natuurlijk wel een probleem voor kleinere teams als de nieuwe banden echt zouden worden ingevoerd. De wagen zullen dan weer een hele metamorfose moeten ondergaan en dat kost geld, want een nieuwe wagen ontwerpt zichzelf niet.

Naar verluid zou Michelin ook willen afstappen van slicks. Het zou dus misschien gewoon een verbeterde kopie worden van de banden uit 2006.

Ook vraagt Michelin om een heuse publiciteitscampagne. Er zullen dus heel wat reclameborden naast de kant moeten staan. Maar zo ver is het nog lang niet. De twee Koreaanse bandenmerken Kumho en Hankook worden ook als kandidaten gezien.

Door Stef Mertens.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}