In gesprek met ‘RacingNews365’ laat Mike Krack verstaan dat het eindelijk hebben van een eigen windtunnel een groot verschil zal betekenen voor Aston Martin
Bij Aston Martin werd er de voorbije jaren stevig geïnvesteerd in een nieuwe fabriek en een nieuwe eigen windtunnel. Vooral die eigen windtunnel kan volgens Mike Krack een groot verschil betekenen voor het Aston Martin F1 team. De voorbije jaren maakte het gebruik van de Mercedes-windtunnel en dat zorgt ervoor dat er aan efficiëntie wordt ingeboet.
“Dat is waarschijnlijk dé grote verandering,” aldus Mike Krack, die op het moment van het interview met ‘RacingNews365’ nog de teambaas bij Aston Martin was. “Dat wij straks onze eigen windtunnel hebben, brengt natuurlijk ook een uitdaging met zich mee, want we gebruiken nu een hele goede windtunnel.”
“Het is dezelfde windtunnel als het fabrieksteam zelf gebruikt, maar nu kunnen we een stuk zelfstandiger werken. We kunnen onze eigen keuzes maken, niet alleen voor de ontwikkeling van de auto, maar ook van de tunnel. Dan gaat het over wat voor programma’s we draaien en wat voor hardware we ontwerpen.”
Het moment waarop Aston Martin nu over een eigen windtunnel beschikt is volgens Mike Krack crcuiaal. De volledig nieuwe generatie wagens voor het cruciale jaar 2026 moet ontwikkeld worden en bij Aston Martin kunnen ze beroep gaan doen op de diensten van topontwerper Adrian Newey.
“Vooral de timing is een groot element,” aldus Krack. “We kunnen de tijd nu beter verdelen over een langere periode. We kunnen ook even stoppen als we iets geks zien of als er een probleem is met de correlatie. Dan kun je even een paar nieuwe onderdelen op de auto zetten en ben je gewoon veel efficiënter met je tijd. En natuurlijk is er het geografische aspect, omdat het op dezelfde campus zit. Je hoeft niet eens naar buiten te gaan, dus dat is echt een enorm verschil.”
“Ik had waarschijnlijk onderschat hoeveel tijd we daarmee besparen. Doordat het zo dichtbij zit, lukt het ook makkelijker om iemand in te zetten die misschien niet naar Brackley had kunnen gaan, gewoon om even wat dingen te bespreken of een snelle meeting te hebben. Zo kun je met veel meer mensen naar de auto kijken. Ik denk dat er misschien nog wel meer inzit, wat we nu nog niet eens inzien.”