Minder inhaalmanoeuvres vanaf 2017 door nieuwe regels?

Wanneer er in 2017 compleet nieuwe technische regels in de Formule 1 geïntroduceerd worden dreigt ook het aantal inhaalmanoeuvres sterk terug te vallen.

Het is de bedoeling dat er vanaf het seizoen 2017 met bredere banden, grotere diffusers en andere voorvleugels wordt gereden. Pirelli laat reeds vallen dat de F1-bolides in 2017 zo’n vijf seconden per ronde sneller zullen zijn dan de huidige generatie F1-bolides.

De vrees bestaat echter dat er door de snellere F1-bolides vanaf het seizoen 2017 opeens veel minder inhaalmanoeuvres zullen zijn.

“Ik denk dan men gevraagd heeft om ervoor te zorgen dat de wagens er agressiever uitzien, dat de wagens veel sneller worden, de snelste F1-bolides ooit. Het moet fysiek moeilijker worden om ermee te rijden. Niet gewoon moeilijker, maar wel een fysieke uitdaging omdat de G-krachten in de snelle bochten veel groter zullen zijn,” aldus James Allison, de technisch directeur van Ferrari, tegenover ESPN. “Ik denk dat de regels aan alledrie die vereisten zullen beantwoorden. We moeten er echter voor zien te zorgen dat het aantal inhaalmanoeuvres op ongeveer hetzelfde niveau blijft. Het niveau vandaag wordt immers als min of meer correct beschouwd.”

Volgens Allison zijn er middelen die er mee voor kunnen zorgen dat het aantal inhaalmanoeuvres niet vanaf het seizoen 2017 drastisch begint te dalen.

“Er zijn hulpmiddelen voor. De twee belangrijkste zal zijn de bandendegradatie. We moeten er zeker van zijn dat het gedrag van de banden niet te constant is doorheen de race. We moeten ook de hoeveelheid DRS correct inschatten, waardoor het mogelijk moet zijn om in te halen wanneer iemand overmoedig is en jij als achterligger het wel goed doet.”

Ook Pat Symonds, de technisch directeur bij Williams, is het met Allison eens: “Hoe meer downforce je op de wagen hebt, des te moeilijker wordt het om in te halen.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print