Wedstrijdleider Niels Wittich heeft besloten dat in Japan opnieuw de oude regel van een ‘maximale rondetijd’ wordt ingevoerd. Wittich reageert daarmee op de chaos die in Singapore tijdens het eerste kwalificatiegedeelte ontstond.
Tijdens sommige raceweekends wordt een ‘maximale rondetijd’ opgelegd, dit om te vermijden dat de rijders doelbewust vertragen en elkaar ophouden. Dit leidt vaak tot erg gevaarlijke situaties. Vooral in Monza zagen we erg gevaarlijke toestanden en tijdens het raceweekend in Monza werd enkele weken geleden dan ook de ‘maximale rondetijd’ opgelegd.
De ‘maximale rondetijd’ zorgt ervoor dat rijders moeten versnellen en dus niet ‘samen troepen’, zoals we wel zagen gebeuren in Singapore. Tijdens het eerste kwalificatiedeelte zagen we erg veel rijders zeer traag bij elkaar rijden. Ook Max Verstappen was toen betrokken partij en er werd een onderzoek naar hem gevoerd. Uiteindelijk gaven de stewards Verstappen een reprimande.
Ook in Japan zal er opnieuw een ‘maximale rondetijd’ ingevoerd worden. Wedstrijdleider Niels Wittich zal na afloop van de tweede oefensessie bekendmaken wat de maximale rondetijd zal zijn.