Newey begint eindelijk te twijfelen

Bij Red Bull Racing is de kogel eindelijk door de kerk. Designer Adrian Newey begint te twijfelen aan de competitiviteit van de RB7 zonder geblazen diffuser.
image

Adrian Newey toonde dit seizoen opnieuw aan dat het reglement via allerlei omwegen te omzeilen valt. Zo bewoog afgelopen seizoen de voorvleugel van de RB6 ook al tijdens het rijden. Later ging de FIA allerlei tests op die voorvleugel doorvoeren maar toen hadden meerdere teams het snufje al overgenomen. Het zogenaamde F-duct van Mclaren kende in 2010 zowat een gelijkaardige belevenis. Alsook de dubbeldek diffuser van Brawn GP in 2009. De volgende stap, nu in 2011, is de geblazen diffuser van Adrian Newey bij Red Bull. Zal het verbod op dit snufje de ommekeer van Sebastian Vettel zijn dominantie betekenen?

De RB7 heeft nog geen enkele kilometer gereden zonder de geblazen diffuser. In principe is het dus best mogelijk dat deze topper in een mum van tijd haar voordeel verliest, en dat is die dekselse grip waarop Vettel zo kan vertrouwen. In bochten kan je Vettel’s benen tegen de binnenzijde van de cockpit zien slaan terwijl die immense kracht toch niet voor het uitbreken van de wagen zorgt. Dat komt doordat de neerwaartse druk, die men normaal enkel op lange stukken bekomt, kunstmatig wordt aangevoerd. Dat kan in principe slechts op één manier. Enkel de motor van de wagen blijft een bepaalde druk uitblazen. Ook in bochten dus.

De uitlaat van de RB7 is zodanig geplaatst dat haar uitstoot voor de aanzuiging tussen het asfalt en de diffuser zorgt. Een geblazen diffuser zorgt wel voor de nodige ophef. Ophef die weldra vooral Mercedes en Ferrari ten goede kan komen.

“Men is bezig met het wijzigen van het huidige reglement. Renault bouwde zowat haar hele bolide rondom de uitlaat. Volgens mij moeten ze zich daar veel meer zorgen maken. Onze wagen heeft nog nooit zonder de geblazen diffuser gereden. Er zal zeer waarschijnlijk een effect ontstaan dat ten voordele van onze concurrentie is. We weten nog niet welke invloed we zullen verkrijgen op het gebied van de balans. Vooral Mercedes en Ferrari zullen opvallend minder last ondervinden”, zo liet Adrian Newey verstaan.
a:0:{}
Het onderwerp dat de laatste weken het meeste stof deed opwaaien was ongetwijfeld het verbod in verband met de geblazen diffusor. In Silverstone trok iedereen zijn ogen echter wijd open. Blijkbaar worden reglementen niet enkel in het midden van een seizoen maar ook tijdens een raceweekend zelf nog veranderd. Dit veroorzaakte het feit dat de meeste mensen geen flauw idee meer hadden hoe de vork aan de steel zat.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print