FIA Single-Seater directeur Nikolas Tombazis heeft onthuld dat niet alleen het McLaren F1 team haar achtervleugel heeft moeten aanpassen, er waren volgens hem ook verschillende andere teams die aanpassingen moesten doen.
Na de GP van Azerbeidzjan ontstond er commotie over de achtervleugel op de McLaren F1-bolide die ook zonder DRS-geactiveerd op het lang recht stuk wat opening leek te creëren, een soort ‘mini-DRS’. Daarop werd McLaren door de FIA gevraagd om haar achtervleugel wat aan te passen maar nu blijkt dat McLaren niet het enige team was dat aanpassingen moest doen.
“We hebben na Singapore een communicatie verspreid over achtervleugels waarin staat wat we als aanvaardbaar en niet aanvaardbaar beschouwen,” aldus Tombazis tegenover ‘Motorsport.com’. “Twee of drie teams moesten wat kleine aanpassingen doen om daaraan te voldoen.”
De richtlijnen van de FIA met betrekking tot de achtervleugel staan toe dat er wat beweging of doorbuigen op de elementen van de achtervleugel plaatsvindt, dit omwille van de manier van monteren en de druk die wordt uitgeoefend wanneer er tegen hoge snelheid mee gereden wordt op een recht stuk.
De nieuwe tolerantiemarge houdt in dat er niet meer dan 2 millimeter doorbuiging mag plaatsvinden. Om dit te controleren werden er afgelopen weekend in Austin extra ‘referentie-punten’, de ‘bollen’ op de achtervleugel’, aangebracht op de wagens en worden er nieuwe nog meer geavanceerde camera’s gebruikt om dit te controleren.
“Er is enige ‘natuurlijke’ opening, dit omwille van de manier waarop de vleugels gemonteerd worden en vervormd worden enzovoort, maar bij sommige teams is die ‘vervorming’ meer dan bij andere,” aldus Tombazis. “We willen gewoon ervoor zorgen dat die trend in een bepaalde richting niet steeds verder gaat, maar het is niet zo dat we nu plots met een nieuwe manier van testen ofzo gaan komen.”