Nieuw investeringsplan voor Spa-Francorchamps

“Le Circuit de Spa-Francorchamps”, de vennootschap die instaat voor de uitbating van het circuit, heeft een investeringsplan van zo’n vijftien miljoen euro klaar liggen.
image
Dit nieuwe investeringsplan loopt tot en met 2018, en omvat onder meer de bouw van twee vaste zittribunes, waarvan één ter hoogte van de Raidillon-bocht. Daarmee willen de uitbaters de capaciteit verhogen, en ervoor zorgen dat ze de organisatoren en toeschouwers in de best mogelijke omstandigheden kunnen ontvangen.

Een woordvoerder van “Le Circuit de Spa-Francorchamps” meldt aan L’ Echo dat alle rekeningen vereffend zijn, en dat men ondertussen is begonnen met het vrijmaken van financiële middelen om alles te bekostigen. De Waalse Gemeenschap voorziet echter niet in een tussenkomst, aangezien de begroting dit niet toelaat. Alles wordt volledig bekostigd door de uitbaters van het circuit zelf. Jean-Claude Marcourt, Waals minister van Economie, gaf echter wel aan dat de verbeteringswerken nodig zijn om de aantrekkingskracht van de GP te verhogen. Ook de supporters moeten volgens de minister in zo comfortabel mogelijke omstandigheden ontvangen kunnen worden.

Het plan kwam er door het groeiende succes van evenementen die in de loop van het jaar doorgaan op Spa-Francorchamps, met de Grote Prijs Formule 1 als grootste troef. Waar er in 2011 nog een verlies was van 794 101 euro, sloot de vennootschap het jaar 2012 af met een winst van 618 570 euro. De omzet steeg ook al van 6,7 miljoen euro naar 7,1 miljoen euro.

André Maes, de grote baas van organisator Spa Grand Prix verklaarde gisteren dat de GP van 2013 een groot succes was. “We zijn bijna op het beoogde punt van 60 000 betalende toeschouwers, wat een verhoging van tien procent van onze inkomsten betekent.” Maes looft hiervoor de Waalse Gemeenschap voor de internationale promotie die het heeft gevoerd in onder meer Zuid-Afrika, Zuid-Korea, India en Vietnam.

Ook de rechtstreekse verslaggeving van vorige zondag zorgde ervoor dat de promotie van de race zijn vruchten afwierp. Een reclamespot in prime-time kost immers tussen 45 en 50 miljoen euro. Maar liefst 28 kanalen over de hele wereld kwamen ter plaatse en brachten de GP van België rechtstreeks bij zo’n 700 miljoen kijkers thuis.

Minister Marcourt is tevreden over de impact die de GP heeft op de Waalse economie, maar geeft tegelijkertijd aan niet te spreken te zijn over het gedrag van de federale regering. “De Grote Prijs heeft zijn redding te danken aan de Waalse regering. De federale regering deed hoegenaamd niets, maar vangt wel jaarlijks zo’n zes miljoen euro aan fiscale en parafiscale inkomsten. Hier zal geen enkele federale minister nog trofeeën komen uitdelen, zolang de regering geen cheque uitschrijft. Minister Reynders mag zoveel trofeeën gaan overhandigen als hij wil op het hockeytornooi in Ukkel, maar hier in Francorchamps is dat verleden tijd zolang de federale niet eerst in eigen zak tast.” aldus Marcourt.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print