“Nieuwe reglementen een kans geven”

Ferrari-teambaas Stefano Domenicali roept op om de nieuwe regels, die vanaf dit jaar in voege gaan, niet meteen naar de verdoemenis te wensen.
image
Velen bekritiseerden de nieuwe technische reglementen die de FIA voor 2014 opmaakte. Onder meer Bernie Ecclestone riep na de eerste wintertest in Jerez, waar heel wat teams met problemen kampten, dat de nieuwe motorformule een regelrechte ramp zou zijn voor de sport. Stefano Domenicali is een pak voorzichtiger, en wacht liever een tijdje vooraleer kritiek te geven op het reglement.

“In deze situatie trekken we best geen overhaaste conclusies, want dat speelt in de kaart van de doemdenkers. Het is nutteloos om te vrezen dat de sport nu al kapotgemaakt is. Elke keer als er verandering optreedt, volgt er discussie, wat normaal is. We hebben amper één test achter de rug, waar er telkens maar vier of vijf wagens tegelijk op de baan reden. Laat ons wachten met te roepen dat alles fout loopt tot er eens 22 wagens op het circuit zijn.” vertelt Domenicali op de Ferrari-website.

“Eénmaal we een bepaalde weg zijn ingeslagen, moeten we proberen om het beste er van te maken. Als we na verloop van tijd constateren dat er iets ontbreekt, zoals het geluid van de motor, dan kunnen we gepast reageren. Dit zal volgens mij echter niemand weghouden van het circuit. Wat me meer zorgen baart, is het hele GP-gebeuren op zich. We moeten eens gaan kijken wat we kunnen doen om meer jongeren naar het circuit te lokken, want momenteel bevindt de harde kern van onze sport zich in een leeftijdscategorie van 35 tot 50 jaar. We moeten de auto opnieuw tot de verbeelding laten spreken, in plaats van het gewoon te aanschouwen als vervoersmiddel, want dat brengt geen toegevoegde waarde in ons leven meer.”

Ferrari zelf kende echter geen enkel probleem in Jerez, al doet Domenicali liefst nog geen voorspellingen.

“Ik ben niet bang om te zeggen wat ik denk, maar ik ben wel liever een beetje voorzichtig, want we weten allemaal hoe snel het allemaal kan keren in de Formule 1. De F14T nam een goede start in Jerez, en de data bleken nu wel te kloppen met de gegevens uit de windtunnel. Het is echter onmogelijk om te starten met een perfecte wagen aan een seizoen waar er zo veel verandert, dus daarom moeten we hard blijven werken.”

Ook de Ferrari-teambaas heeft nog geen uitzicht op de positie die zijn team zal innemen op de grid. Domenicali meent dat er al meer duidelijkheid zal komen tijdens de laatste wintertest in Bahrein, die doorgaat tijdens de wisseling van februari en maart. Hij duidt er echter wel op dat al zijn medewerkers voor de volle honderd procent gemotiveerd zijn om vol voor de titel te gaan in 2014.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}