Nikita Mazepin: “Mick Schumacher heeft zijn ware aard getoond” 

Haas F1 team
Haas F1 team

Mazepin zegt dat zijn teamgenoot, Mick Schumacher, zijn ware aard heeft laten zien omdat hij een interne overeenkomst niet nagekomen is. De Rus laat ook weten dat hij dit niet zomaar laat passeren.

Bij het uitkomen van de pitlane tijdens Q1 passeerde Mick Schumacher zijn teamgenoot Nikita Mazepin en dat was niet naar de zin van die laatste, dat liet hij ook duidelijk horen over de boordradio. Hij ging er immers van uit dat hij als eerste van de Haas-rijders de baan op mocht, zoals dat sinds de race in Imola al het geval was.

“We hebben in het team een discussie gehad over wat er gebeurd is”, zei hij. “En ik denk dat er na die discussie één duidelijk ding is overgebleven: het systeem dat mij in Imola werd verteld, is niet meer het geval. Ik weet niet zeker wanneer het veranderd is en hoe het veranderd is.”

“Dus moeten we een systeem vinden dat werkt, want ik ga niet toegeven, hij wil ook niet toegeven. Dus moeten we een procedure vinden waar we ons allebei aan moeten houden, niet wanneer ieder van ons dat wil. We moeten een procedure vinden die elke rijder steeds moet volgen, dat is een must.”

“We zijn een jong team, zoals iedereen zegt. Dus ik denk dat we er beter en sterker van zullen worden.”

Het verhaal van Schumacher is echter anders, volgens hem heeft hij eerst de toestemming gevraagd aan zijn race-engineer en gaf die hem groen licht om Mazepin te passeren in een poging om zijn banden op temperatuur te krijgen.

“Mijn radiocommunicatie was duidelijk dat ik hem mocht inhalen, zolang het maar voor bocht drie was”, zei Schumacher. “En dat heb ik gedaan.”

“Ik heb het hele weekend achter hem gereden en het was al sinds de laatste vrije oefensessie duidelijk dat ik om de een of andere reden een snellere out-lap nodig had dan hij om mijn banden op te warmen”, zei hij. “En dat was goed te merken in de eerste twee runs, waar ik in bocht dertien eigenlijk bijna geen grip had.”

“Ik had een snellere ronde nodig en Nikita niet, dus daarom vroeg ik het”, vervolgde Schumacher. “Ik heb het gevraagd en ik heb toestemming gekregen.

“Ik probeerde hem niet te hinderen of zijn leven moeilijk te maken”, benadrukte Schumacher, “Ik probeerde alleen mijn leven wat makkelijker te maken door de mogelijkheid te hebben om sneller te gaan. Ik haalde Lando Norris ook in tijdens de ronde om te proberen nog meer temperatuur in de banden te krijgen.”

In een poging van Mazepin om zijn teamgenoot weer in te halen hinderden beide Haas-rijders Sebastian Vettel die een melding maakte bij de stewards. Gelukkig voor Mazepin en Schumacher bleef dit zonder gevolg.

Mazepin benadrukte ook dat Schumacher zich er waarschijnlijk niet van bewust was dat Vettel het tweetal aan het inhalen was.

“Om eerlijk te zijn tegen Mick, ik was erg boos omdat ik werd ingehaald terwijl dat niet de bedoeling was, en toen hield hij me op tot bij Vettel. Maar in alle eerlijkheid naar hem toe, hij wist niet dat Vettel eraan kwam. Het gaat een beetje in de richting van dat hij me niet met opzet inhaalde.”

“Maar ik, aan de andere kant, wist dat hij eraan kwam en ik moest uit de weg gaan. Dus ik schoof naar de binnenkant, maar met Mick die remde en een gat sloeg naar Latifi, kon ik nergens heen.”

“Je komt altijd in de problemen als zeven auto’s 30 km/u rijden en er een snelle auto met 300 km per uur aankomt. Maar het waren twintig stressvolle minuten van mijn leven.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print