Onderzoek crash Romain Grosjean afgerond: welke lessen worden er getrokken?

Haas F1 team
Haas F1 team

De FIA heeft het onderzoek naar de crash waarbij Romain Grosjean aan de dood ontsnapte afgerond en de bevindingen werden gepubliceerd in een rapport.

De beelden van Romain Grosjean die tijdens de GP van Bahrein tegen hoge snelheid in de vangrails knalt en meteen verandert in een grote vuurbal herinneren we ons allemaal nog goed. HALO speelde een belangrijke rol in het feit dat Grosjean het vandaag allemaal nog zelf kan navertellen en nu heeft de FIA haar onderzoek rond de crash afgerond om te bekijken wat er nog allemaal beter kan.

Het onderzoek omvatte interviews met de betrokkenen, inspectie van het fysieke bewijsmateriaal, analyse van beschikbaar videomateriaal en ook onderzoek van de gegevens van de ongeval datarecorder van de F1-bolide en de versnellingsmeters in de oortjes van Grosjean.

Het doel van het onderzoek was de oorzaken van de crash te benoemen maar evengoed het bekijken van andere factoren, die niet meteen bijgedragen hebben aan de ernst van het ongeval, om zo de algemene veiligheid in de motorsport te verbeteren.

Uit het rapport blijkt dat Grosjean met 192 km/u in de vangrails ging en dat er een piek van 67G werd gemeten. Door die enorme klap begaf de middelste vangrail het,  kwam de monocoque van de Haas klem te zitten en brak de F1-bolide in twee. In het rapport van de FIA valt te lezen dat de bolide van Grosjean zwaar beschadigd was maar dat diverse veiligheidsvoorzieningen hun werk gedaan hadden.

“De wagen liep tijdens de botsing grote schade op, waaronder het losraken van de aandrijflijn van de overlevingsruimte. Het inspectieluik van de brandstoftank aan de linkerkant van het chassis was weggerukt en de verbinding tussen de brandstoftoevoer naar de motor en de “veiligheidsblaas” van de brandstoftank was losgeraakt, in beide gevallen kon er brandstof uit de tank ontsnappen.”

“De veiligheidsuitrusting voor de rijder, waaronder helm, HANS en veiligheidsharnas, alsmede de overlevingsruimte, de stoel, de hoofdsteun en de Halo-bescherming aan de voorzijde van de cockpit, voldeden aan hun specificaties wat betreft de bescherming van de overlevingsruimte van de rijder en de beheersing van de krachten die tijdens de botsing op de rijder werden uitgeoefend.”

In 2020 werden negentien incidenten onderzocht en het resultaat daarvan is een lijst van tweeëntwintig verbeterpunten. Het leeuwendeel die punten gaat over het ontwerp van de wagens zoals bijvoorbeeld het herbekijken van het ontwerp van de stuurkolom maar ook vooral over de regelgeving en het ontwerp van de brandstoftank. 

Vanuit het oogpunt van de rijder worden de brandvertragende handschoenen verbeterd en wordt er ook onderzocht hoe het vizier van de helm verbeterd kan worden wat betreft de zichtbaarheid als het blootgesteld wordt aan vuur.

Volgens voorzitter Jean Todt blijft veiligheid een van de prioriteiten van de FIA.

“Uit deze onderzoeken zijn belangrijke lessen getrokken die onze voortdurende missie om de veiligheid in de Formule 1 en de mondiale autosport te verbeteren, zullen ondersteunen. Dankzij de voortdurende inzet van de FIA, met name van de afdeling veiligheid, om de risico’s in de autosport te beperken, kon Romain Grosjean bij bewustzijn blijven en een ongeval van deze omvang overleven. Veiligheid is en blijft de topprioriteit van de FIA.”