Opinie : Champcar Zolder, een zilveren zaak?

Zo fanvriendelijk als de Champcar Grand Prix zelve was, zo onduidelijk en non-communicatief was de organisatie. Voor de fan culmineerden de gaten in de organisatie in de week voor de Grand Prix in de volgende beslissing. De bronzen tribune werd niet gebouwd. Onrendabel, niet genoeg tickets verkocht. De mensen met een bronzen ticket aan 95 euro konden gaan plaatsnemen op de Jacky Ickx tribune, zitplaatsjes die uw ondergetekende reeds in februari had besteld a rato van 120 euro.

Laten we even de rekeningen maken die de trouwe fans van het eerste uur betaalden. Een zilver tribune (120 euro) aangekocht met paddocksupplement (45 euro), enkel te reserveren via Sherpa met 10 euro reservatie kosten, 1.67 euro administratie kosten en 6.36 euro port kosten. Katsjieng : kassa op 183.03, betalen met Visa, waarvoor nogmaals kosten.

Nu even rekenen voor de twijfelaar die alsnog beslist om in de maand augustus tickets te kopen. Bronze = zilver hoor ik dus waarom zou ik zilver kopen? Doet u mij maar brons à 95 euro, als gebaar van goede wil krijg ik hierbij gratis de paddock tickets en ik kan die gewoon gaan afhalen op Circuit Zolder, waar ik geregeld passeer, dus administratieve kosten, port en reservatie.. 0 euro. De lade van de kassa sluit met …95 euro.

De goedmenende fan die gekocht heeft in voorverkoop in februari loopt hier dus een voordeel mis van ruwweg 88 euro. Dat is menig pint, pizza of hamburger op het circuit, een leuk boek of twee, drie als souvenir of petjes, hangers, T-shirt. Tijd om te klagen dus. Maar bij wie?

Circuit Zolder greep terug naar wat ze hun “core business” noemden, namelijk, de eenvoudige verhuur van de faciliteiten. De organisatie berustte bij Champcar Belgium. Een aparte organisatie van Champcar Nederland of Champcar Europe. En Champcar Belgium besteedde de ticketverkoop uit aan de specialisten van Sherpa, die normaal concertticketting voeren. U ziet al het plaatje. Voor elke kritiek en voor elke klacht was een perfect paraplu-systeem op de plaats. Organisatie? Niet Circuit Zolder? Champcar Belgium dan maar. en wie zijn dat? Geen telefoon (behalve voor ticketing), geen website. Waar moeten we zoeken? Misschien in de telefoonboek of op de site van de Trends 30000? Mailtjes naar Circuit Zolder, onbeantwoord (“wij zijn niet de organisatie mijnheer”), mailtjes naar de VIP reservatie club (die onder Champcar Belgium stond), onbeantwoord.

Eindelijk, in de week voor de Grand Prix zelve, een perscommuniqué… en het adres onderaan van bvba Champcar Belgium, met telefoonnummer. De organisatie? De heer Van Buren en welgeteld één personeelslid. Overwerkt, drukbezet, te laat om nog wat te veranderen. Zo klonk het aan de lijn. Maar afspraak op het circuit tijdens het raceweekend zelve, dat kon wel worden geregeld. Wij togen dus op zaterdag naar de tent van de Champcar Club, waar we werden ontvangen door mevrouw De Coster, marketingverantwoordelijk en rechterhand van de heer Van Buren. Organisator Meindert van Buren loopt ook door de tent en wordt even door mevrouw de Coster van onze situatie en aanwezigheid op de hoogte gebracht. Meindert monstert van over haar schouder wantrouwig onze tafel, maakt echter geen aanstalten om enige verklaring te komen afleggen en verdwijnt weer naar het terras. Mevrouw De Coster wordt dus alleen voor de wolven gegooid.

Kon er wat concreets worden verzonnen ter compensatie voor de mensen met Silver tickets in voorverkoop, die uiteindelijk een voordeel van 88 euro misliepen, enkel en alleen maar omdat zij de moed hadden gehad om in voorverkoop te bestellen. Een actie die voor zover ik het mij herinner deze mensen een VOORDEEL zou moeten opleveren in plaats van een nadeel?

“Dit is het eerste jaar dat wij dit organiseren,we hebben vele fouten vastgesteld en we hebben uit deze fouten veel geleerd. De volgende keer zullen we een andere aanpak hebben. We zullen zelf een website moeten hebben als organisator. En de ticketverkoop zullen we in eigen beheer moeten doen, geen uitbesteding meer. Natuurlijk, de fouten zijn gebeurd en daar kunnen we niets meer aan verhelpen. We kunnen niet iedereen zomaar geld teruggeven. Maar we beloven dat het volgende keer een veel betere organisatie wordt.”

Dat is natuurlijk vooropgesteld dat er een andere editie komt van de Belgische Champcar Grand Prix. De non-communicatieve wijze waarop deze organisatie verliep en het schaamteloze voordeel halen uit elke euro laat het erop lijken dat men misschien niet wakker ligt van ontevreden klanten.

“Nee hoor. Meindert Van Buren heeft een vijfjarig contract voor de organisatie van de Champcar. Er zullen dus nog 4 edities volgen.”
“De communicatie omtrent de verdeling van de tribunes en de tickets moest normaal gezien door Circuit Zolder gebeuren. Blijkbaar is er daar wat misgelopen met de communicatie.”

Een eenvoudig gebaar ware anders mooi geweest. Waarom mensen niet een geschenkpakket laten afhalen ter compensatie, of een eenvoudige upgrade van een ticket, of een voordeel voor Assen bijvoorbeeld?

“De organisatie in Assen is een heel andere organisatie dus daar kunnen we echt niets aanbieden. Overigens was het allemaal veel te laat om nog enige actie te ondernemen. Maar we hebben nog een debriefing met Meindert en ik zal hem zeker voorstellen doen. Misschien kunnen we de mensen met silver tickets volgend jaar uitnodigen. We gaan er zeker aan werken.”

Ziezo. Samen met mij leeft u dus op hoop, zilveren medemensen. Als Champcar Belgium al niet helemaal de kelder in is gegaan dan hebben ze dat vooral te danken aan enige honderden Silver ticket holders, zoals u en ik, die welwillend à 88 euro meerprijs enige duizenden euro’s hebben opgebracht aan de organisatie. En eveneens aan de duizenden Nederlandse fans die, waarschijnlijk dankzij Doornbos, er duidelijk meer zin in hadden dan de doorsnee Belg.

“If you pay peanuts, you get monkeys to do the job.” Eén van die wijze Amerikaanse gezegdes, die hier misschien op zijn plaats zijn. Geef de organisatie van een Belgisch evenement aan een Nederlander. Beknibbel op personeel en infrastructuur. Voer een lauwe marketingcampagne. Jaag de fans tegen je in het harnas. Cash the easy money and run.

Wenst u een voorspelling? Nee, het is eerder een voorgevoel dat me bekruipt. Een volgende Champcar Grand Prix zie ik niet meer komen naar Zolder. Het circuit heeft met zijn lakse houding en lauwe organisatie zichzelve waarschijnlijk de das omgedaan. Zeker met circuits als Hockenheim, Le Mans, Nurburgring, Assen, Zandvoort en vooral . Spa-Francorchamps binnen een straal van nog geen 500 km! De voorverkoop voor de volgende Champcar GP van België zou moeten slabakken. Eerlijk ! In alle geval zal deze jongen zijn portefeuille niet meer bovenhalen in februari. Niet voor Champcar Belgium, niet voor Sherpa of enig ander bureau. En waarschijnlijk zal voor Circuit Zolder diezelfde portefeuille ook in mijn zak blijven in april. Maar dat is een ander verhaal.

België en autosport. Het lijkt wel of wij niets kunnen organiseren op dat vlak.
Zo fanvriendelijk als de Champcar Grand Prix zelve was, zo onduidelijk en non-communicatief was de organisatie.
a:0:{}
Voor de fan culmineerden de gaten in de organisatie in de week voor de Grand Prix in de volgende beslissing. De bronzen tribune werd niet gebouwd. Onrendabel, niet genoeg tickets verkocht. De mensen met een bronzen ticket aan 95 euro konden gaan plaatsnemen op de Jacky Ickx tribune, zitplaatsjes die uw ondergetekende reeds in februari had besteld a rato van 120 euro.

Laten we even de rekeningen maken die de trouwe fans van het eerste uur betaalden. Een zilver tribune (120 euro) aangekocht met paddocksupplement (45 euro), enkel te reserveren via Sherpa met 10 euro reservatie kosten, 1.67 euro administratie kosten en 6.36 euro port kosten. Katsjieng : kassa op 183.03, betalen met Visa, waarvoor nogmaals kosten.

Nu even rekenen voor de twijfelaar die alsnog beslist om in de maand augustus tickets te kopen. Bronze = zilver hoor ik dus waarom zou ik zilver kopen? Doet u mij maar brons à 95 euro, als gebaar van goede wil krijg ik hierbij gratis de paddock tickets en ik kan die gewoon gaan afhalen op Circuit Zolder, waar ik geregeld passeer, dus administratieve kosten, port en reservatie.. 0 euro. De lade van de kassa sluit met …95 euro.

De goedmenende fan die gekocht heeft in voorverkoop in februari loopt hier dus een voordeel mis van ruwweg 88 euro. Dat is menig pint, pizza of hamburger op het circuit, een leuk boek of twee, drie als souvenir of petjes, hangers, T-shirt. Tijd om te klagen dus. Maar bij wie?

Circuit Zolder greep terug naar wat ze hun “core business” noemden, namelijk, de eenvoudige verhuur van de faciliteiten. De organisatie berustte bij Champcar Belgium. Een aparte organisatie van Champcar Nederland of Champcar Europe. En Champcar Belgium besteedde de ticketverkoop uit aan de specialisten van Sherpa, die normaal concertticketting voeren. U ziet al het plaatje. Voor elke kritiek en voor elke klacht was een perfect paraplu-systeem op de plaats. Organisatie? Niet Circuit Zolder? Champcar Belgium dan maar. en wie zijn dat? Geen telefoon (behalve voor ticketing), geen website. Waar moeten we zoeken? Misschien in de telefoonboek of op de site van de Trends 30000? Mailtjes naar Circuit Zolder, onbeantwoord (“wij zijn niet de organisatie mijnheer”), mailtjes naar de VIP reservatie club (die onder Champcar Belgium stond), onbeantwoord.

Eindelijk, in de week voor de Grand Prix zelve, een perscommuniqué… en het adres onderaan van bvba Champcar Belgium, met telefoonnummer. De organisatie? De heer Van Buren en welgeteld één personeelslid. Overwerkt, drukbezet, te laat om nog wat te veranderen. Zo klonk het aan de lijn. Maar afspraak op het circuit tijdens het raceweekend zelve, dat kon wel worden geregeld. Wij togen dus op zaterdag naar de tent van de Champcar Club, waar we werden ontvangen door mevrouw De Coster, marketingverantwoordelijk en rechterhand van de heer Van Buren. Organisator Meindert van Buren loopt ook door de tent en wordt even door mevrouw de Coster van onze situatie en aanwezigheid op de hoogte gebracht. Meindert monstert van over haar schouder wantrouwig onze tafel, maakt echter geen aanstalten om enige verklaring te komen afleggen en verdwijnt weer naar het terras. Mevrouw De Coster wordt dus alleen voor de wolven gegooid.

Kon er wat concreets worden verzonnen ter compensatie voor de mensen met Silver tickets in voorverkoop, die uiteindelijk een voordeel van 88 euro misliepen, enkel en alleen maar omdat zij de moed hadden gehad om in voorverkoop te bestellen. Een actie die voor zover ik het mij herinner deze mensen een VOORDEEL zou moeten opleveren in plaats van een nadeel?

“Dit is het eerste jaar dat wij dit organiseren,we hebben vele fouten vastgesteld en we hebben uit deze fouten veel geleerd. De volgende keer zullen we een andere aanpak hebben. We zullen zelf een website moeten hebben als organisator. En de ticketverkoop zullen we in eigen beheer moeten doen, geen uitbesteding meer. Natuurlijk, de fouten zijn gebeurd en daar kunnen we niets meer aan verhelpen. We kunnen niet iedereen zomaar geld teruggeven. Maar we beloven dat het volgende keer een veel betere organisatie wordt.”

Dat is natuurlijk vooropgesteld dat er een andere editie komt van de Belgische Champcar Grand Prix. De non-communicatieve wijze waarop deze organisatie verliep en het schaamteloze voordeel halen uit elke euro laat het erop lijken dat men misschien niet wakker ligt van ontevreden klanten.

“Nee hoor. Meindert Van Buren heeft een vijfjarig contract voor de organisatie van de Champcar. Er zullen dus nog 4 edities volgen.”
“De communicatie omtrent de verdeling van de tribunes en de tickets moest normaal gezien door Circuit Zolder gebeuren. Blijkbaar is er daar wat misgelopen met de communicatie.”

Een eenvoudig gebaar ware anders mooi geweest. Waarom mensen niet een geschenkpakket laten afhalen ter compensatie, of een eenvoudige upgrade van een ticket, of een voordeel voor Assen bijvoorbeeld?

“De organisatie in Assen is een heel andere organisatie dus daar kunnen we echt niets aanbieden. Overigens was het allemaal veel te laat om nog enige actie te ondernemen. Maar we hebben nog een debriefing met Meindert en ik zal hem zeker voorstellen doen. Misschien kunnen we de mensen met silver tickets volgend jaar uitnodigen. We gaan er zeker aan werken.”

Ziezo. Samen met mij leeft u dus op hoop, zilveren medemensen. Als Champcar Belgium al niet helemaal de kelder in is gegaan dan hebben ze dat vooral te danken aan enige honderden Silver ticket holders, zoals u en ik, die welwillend à 88 euro meerprijs enige duizenden euro’s hebben opgebracht aan de organisatie. En eveneens aan de duizenden Nederlandse fans die, waarschijnlijk dankzij Doornbos, er duidelijk meer zin in hadden dan de doorsnee Belg.

“If you pay peanuts, you get monkeys to do the job.” Eén van die wijze Amerikaanse gezegdes, die hier misschien op zijn plaats zijn. Geef de organisatie van een Belgisch evenement aan een Nederlander. Beknibbel op personeel en infrastructuur. Voer een lauwe marketingcampagne. Jaag de fans tegen je in het harnas. Cash the easy money and run.

Wenst u een voorspelling? Nee, het is eerder een voorgevoel dat me bekruipt. Een volgende Champcar Grand Prix zie ik niet meer komen naar Zolder. Het circuit heeft met zijn lakse houding en lauwe organisatie zichzelve waarschijnlijk de das omgedaan. Zeker met circuits als Hockenheim, Le Mans, Nurburgring, Assen, Zandvoort en vooral . Spa-Francorchamps binnen een straal van nog geen 500 km! De voorverkoop voor de volgende Champcar GP van België zou moeten slabakken. Eerlijk ! In alle geval zal deze jongen zijn portefeuille niet meer bovenhalen in februari. Niet voor Champcar Belgium, niet voor Sherpa of enig ander bureau. En waarschijnlijk zal voor Circuit Zolder diezelfde portefeuille ook in mijn zak blijven in april. Maar dat is een ander verhaal.

België en autosport. Het lijkt wel of wij niets kunnen organiseren op dat vlak.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner SpeelgoedSpeelgoed