De snelste tijd van Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie van de GP van Australië van vorig weekend werd overschaduwd door het negatieve commentaar op het nieuwe systeem van de kwalificatie, maar het moet wel opgemerkt worden dat Lewis Hamilton in 2016 maar liefst 2,5 seconden sneller was dan in 2015.
Lewis Hamilton reed in 2015 tijdens de kwalificatie van de GP van Australië een ronde in 1:26.327, maar deed dat afgelopen weekend in 1:23.837, wat 2,5 seconden sneller is. Dit toont de snelheid van ontwikkeling aan bij de Formule 1 teams. We zijn immers het derde jaar ingegaan sinds het nieuwe V6 tijdperk. Er moet wel vermeld worden dat ook Pirelli zijn steentje heeft bijgedragen aan de snellere rondetijden door ook de supersoft banden mee te nemen naar Australië, maar enkel een zachtere bandenset zorgt niet voor een verbetering van 2,5 seconden.
Het record op het circuit van Australië staat op naam van Sebastian Vettel in een Red Bull. Tijdens de kwalificatie van 2011 reed de Duitser een ronde in 1:23.529. Lewis Hamilton kwam dit jaar dus erg dicht bij het record. Daarnaast was Hamilton ook zo’n halve seconde sneller dan Michael Schumacher tijdens de kwalificatie in 2004 toen er nog een V10 motor achterin de wagen lag.
“Mijn ingenieur wist me al te vertellen dat we dicht bij dat soort tijden zouden zitten,” verwijst Hamilton naar de tijden die in 2004 gereden werden. “Maar ik realiseerde me niet dat we zelfs sneller waren dan toen. Het heeft me zeker verbaasd. Maar het is een goed teken en het is erg cool. ” Daarnaast meldt Hamilton ook dat de wagen in het algemeen veel sneller is dan vorig jaar.
Nu de rondetijden in 2016 veel sneller zijn dan in 2015, is het nog maar de vraag wat 2017 zal brengen. Het is immers het doel van de Formule 1 om in 2017 vier à vijf seconden sneller te zijn dan in 2015. Als je over een winter zonder nieuwe reglementen 2,5 seconden sneller kan zijn, is het dan zo moeilijk om in 2017 vijf seconden sneller te zijn dan in 2015?
“Het is indrukwekkend om zo een grote stap te zetten,” vertelt Nico Rosberg. “Als ze streven naar een verbetering van vijf seconden voor volgend seizoen, dan zijn we dit jaar al halfweg!”
Rosberg voegt daar ook nog aan toe dat hij niet weet wat de bijdrage van Pirelli is. “We weten niet hoeveel sneller de banden van Pirelli zijn. De ultrasoft banden zullen ons ongeveer één seconde winst geven over een ronde, maar de andere compounds kunnen natuurlijk ook sneller zijn dan vorig seizoen.”
Wat de race betreft zijn de wagens van 2016 ver verwijderd van de recordtijden. Michael Schumacher heeft het record op zijn naam staan tijdens de race van Australië met een 1:24.125. Afgelopen zondag reed Daniel Ricciardo de snelste tijd in de race, met een 1:28.997.
In 2004 was het toegestaan om te tanken tijdens de race, waardoor de wagens lichter waren tijdens de race. Daarnaast zorgen de banden van Pirelli voor een grote degradatie van de banden naar het einde van de race toe. Vandaar dus het grote verschil met de tijden van 2004
Wanneer we naar het seizoen 2015 terugkijken, dan zien we wel een verbetering van twee seconden in 2016.
Afwachten wat 2017 ons brengt!
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}