Kees Van de Grint, voormalig bandenexpert van Bridgestone in de F1, omschrijft de klapband van Verstappen en de reactie van Pirelli daarop als een debacle.
Max Verstappen leek in Bakoe op weg naar een zekere zege tot een klapband daar anders over besliste en zijn race in de vangrails eindigde. Vermits het al de tweede klapband van de race was werd al snel richting bandenleverancier Pirelli gekeken en Max Verstappen had het over een levensgevaarlijke situatie.
Bij ‘RTL GP Slipstream’ werd er nagekaart met Kees Van de Grint over het incident van Max Verstappen en hij is snoeihard voor Pirelli: “Dit is gewoon een debacle.”
Op vrijdag zag Van de Grint al een teken aan de wand dat er iets niet pluis was met de banden want Pirelli verhoogde de minimale bandenspanning.
“Dat doe je alleen maar als je bijvoorbeeld vrijdag of zaterdag na de training een paar banden, of het liefst allemaal, geïnspecteerd hebt,” aldus de Nederlander. “Als je dat goed doet, dan zie je de aftekeningen en dan kom je met zo’n advies. Dat doe je niet omdat ze in perfecte conditie zijn. Dus ik vermoed dat er toen al iets bekend was”
De reactie van Pirelli kan ook op weinig begrip rekenen bij Van de Grint. Max Verstappen liet ook al vallen dat ze waarschijnlijk zouden gaan zeggen dat het lag aan brokstukken of vuil op de baan, en zo geschiedde het ook.
Van de Grint zegt dat het gedaan moet zijn om de schuld steeds bij de rijders en de teams te leggen.
“Het standaard excuus is dat er vuil op de baan lag, maar dan heb ik naar een andere race gekeken”, oordeelt Van de Grint. “Het was in een keer abrupt einde oefening. Dus er is wat gebroken in het karkas, daar ben ik van overtuigd.”
“Slijtage van de koorden, daar had het mee te maken, maar dat zeggen ze niet. Ze zeggen alleen dat het niets te maken heeft met de slijtage van het loopvlakrubber. Dat vind ik eigenlijk nog spijtiger.”
“Als je dan gaat kijken naar eerdere keren, of het nu Silverstone of Monza is, waar het ook is, het is altijd de schuld van het team. Die hebben de band niet goed gemonteerd of niet goed behandeld. Rosberg kreeg ooit zelfs de schuld vanwege zijn rijstijl. Dat moet eigenlijk een keer ophouden”
Ook de FIA krijgt uiteindelijk nog een veeg uit de pan van Van de Grint.
“Het is niet alleen Pirelli maar ook de FIA is al langer op de hoogte van die problemen,” besluit de Nederlander.
Neem deel aan het EK voetbal-spel: 15 000 euro aan prijzen!
LAP 47/51
— Formula 1 (@F1) June 6, 2021
Max is out of the car. It looks like an issue with his left rear tyre has caused his dramatic exit #AzerbaijanGP ?? #F1 pic.twitter.com/2LMONjC1qJ