Overzicht belangrijkste reglementswijzigingen tijdens het F1-seizoen 2014

De FIA heeft gisteren het sportief reglement van de Formule 1 voor het seizoen 2014 vrijgegeven en daarin staan toch nog enkele opmerkelijke reglementswijzigingen die sommigen misschien aan de aandacht ontsnapt zijn.
Dat we volgend jaar de introductie van de V6-turbomotor krijgen daar is uiteraard al veel over geschreven. Maar er zijn ook heel wat andere reglementswijzigingen die de voorbije maanden veel minder in de spotlights stonden, of die pas de voorbije dagen bekend raakten. Wij lijsten de belangrijkste wijzigingen buiten de V6-motor even voor jullie op.

– De laatste race van het F1-seizoen 2014 wordt nog belangrijker dan vroeger. Voortaan worden er immers dubbelen punten toegekend. De FIA wil door deze maatregel ervoor zorgen dat de spankracht langer in het kampioenschap blijft. Tijdens de GP van Abu Dhabi zullen de rijders komend seizoen dus dubbele punten krijgen, wat neerkomt op volgende puntenverdeling: 50 – 36 – 30 – 24 – 20 – 16 – 12 – 8 – 4 – 2

– De rijders zullen vanaf komend seizoen met vaste startnummers rijden. De startnummers kunnen vrij gekozen worden en dat vanaf nummer 2 tot nummer 99. Wanneer twee rijders voor hetzelfde startnummer opteren zal de rijder die tijdens het seizoen 2013 het hoogst in het kampioenschap eindigde de voorkeur genieten bij de keuze van zijn nummer. De wereldkampioen mag met het nummer 1 rijden, al kan die er ook voor opteren om gewoon met zijn eigen nummer aan de start te verschijnen.

– Tijdens het seizoen raakte er al wat over bekend maar het is nu dus ook officieel. Vanaf 2014 komt er een strafpuntensysteem voor de rijders. Wanneer een rijder een overtreding begaat kunnen de stewards één of meerdere strafpunten toekennen. Deze strafpunten komen op de Superlicentie van de rijder te staan en blijven daar 12 maanden opstaan. Indien een rijder gedurende een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten verzamelt dan zal hij automatisch voor de volgende race geschorst worden. Men kan het systeem dus enigszins vergelijken met de reprimandes die gedurende het seizoen 2013 werden gegeven. Wanneer je er drie verzamelde tijdens het seizoen kreeg je een gridpenalty.

– Voortaan is er ook een trofee voor de rijder die tijdens het seizoen de meeste poleposities behaalde. Momenteel was er ook reeds de Fastest Lap Award voor de rijder die de meeste snelste ronden reed tijdens het seizoen.

– Pirelli zal tijdens het seizoen een extra setje harde banden voorzien op vrijdag. Dat setje banden kan enkel tijdens het eerste half uur van de eerste oefensessie gebruikt worden. Momenteel is het zo dat er tijdens het begin van de eerste oefensessie amper gereden wordt. De FIA staat de teams nu toe om vier verschillende rijders in actie te laten komen tijdens de eerste en tweede oefensessie. Het is daarbij de bedoeling dat de F1-teams testrijders of jonge racetalenten de kans geven om ervaring op te doen tijdens dat eerste half uur van de eerste oefensessie. Teams worden dus extra gestimuleerd met dat extra setje banden zodat de tijd en banden optimaal benut kunnen worden.

– Wanneer een rijder op een onveilige manier de pitbox of zijn pitstop-positie verlaat dan zal er niet meer automatisch een drive-through penalty gegeven worden maar kunnen de stewards zelf een gridstraf bepalen. Het aantal plaatsen dat een rijder verliest op de startgrid kan door de stewards zelf bepaald worden. Wanneer het incident plaatsvindt tijdens de race dan zal een gridstraf van tien plaatsen voor de volgende race toegekend worden. Indien de rijder die de inbreuk maakt zijn race ondanks het incident kan verder zetten dan zal er ook nog een bijkomende straf opgelegd worden zodat de rijder ook tijdens de race de gevolgen zal dragen van zijn inbreuk.

– In 2013 mochten teams op een circuit nog acht promotionele activiteiten organiseren met een wagen van het huidige seizoen. Dat zal in 2014 veranderen naar nog maximaal twee promotionele activiteiten op een circuit. Bijkomende voorwaarde is dat er net als dit seizoen speciale promotionele banden gebruikt worden en dat er maximaal 100 kilometer per promotionele activiteit afgelegd worden.

– Tot slot, wanneer een rijder tijdens de kwalificatie het sein mist om naar de weegbrug te gaan dan zal deze rijder de race vanuit de pits moeten aanvatten. Kunnen de mecaniciens zijn wagen zonder serieuze vertraging alsnog richting de weegbrug duwen dan zal het bij een reprimande blijven.

Klik hier om het volledig FIA sportief reglement 2014 voor de Formule 1 te lezen
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}