Overzicht: de nieuwe regels voor het F1-seizoen 2015

Weinig F1-nieuws in deze rustige beginperiode van het nieuwe jaar, een ideaal moment om even stil te staan bij de reglementswijzigingen voor het F1-seizoen 2015.

Vorig seizoen waren er heel wat nieuwe regels. 2014 werd beschouwd als de grootste verandering in meer dan tien jaar. Logisch dat de reglementswijzigingen voor het seizoen 2015 eerder beperkt zijn. toch loont het echter de moeite om ze eens te overlopen.

– De rijders mogen nog maar vier motoren gebruiken tijdens het F1-seizoen. Vorig jaar, bij de introductie van de nieuwe V6-turbomotoren, waren dat nog vijf exemplaren. Bernie Ecclestone trachtte nog even om via een achterpoortje (bij meer dan twintig races mag er een extra motor gebruikt worden) alsnog te voorzien dat er vijf exemplaren zouden gebruikt mogen worden. Zuid-Korea haalt de F1-kalender echter niet, waardoor er alsnog slechts vier motoren gebruikt mogen worden.

– Er zijn gewijzigde voorschriften voor de voorkant van de wagens. Daardoor zullen de ‘lelijke’ neuzen van het voorbije seizoen niet meer terugkeren. Door de maatregel zullen we geen miereneter-neuzen meer zien, maar zal het ontwerp van de neuzen veel meer aansluiten bij de neus zoals die er bij Mercedes en Ferrari momenteel reeds uitzag. De grootte zal echter anders zijn in vergelijking met het voorbije seizoen.

– Het minimale gewicht van de F1-bolides stijgt met 1 kilogram van 701 kilogram naar 702 kilogram. Dit om te vermijden dat grotere (lees: zwaardere rijders) rijders geen drinkfles meer meekrijgen in hun F1-bolides om gewicht te besparen.

– Het gebruik van de windtunnel zal beperkt worden. Een F1-team mag nog maar gebruikmaken van één windtunnel en dat voor maximaal 65 uur per week. Het voorbije seizoen was 80 uur per week toegestaan. De maatregel kadert in het beperken van de kosten.

– Vanaf komend seizoen wordt de zogenaamde Virtuele Safety Car (VSC) ingevoerd. Wanneer er dubbel geel wordt gevlagd en er is geen nood aan een echte safety car dan zal de virtuele safety car ingezet worden. De maatregel houdt in dat er op een specifiek deel van het circuit een snelheidsbeperking geldt. Bij een inbreuk hierop zal er een bestraffing volgen. De maatregel komt er naar aanleiding van de crash van Jules Bianchi tijdens de GP van Japan.

– Wanneer een race wordt stilgelegd en er nadien een herstart volgt dan zal de herstart plaatsvinden vanuit de pitlane en achter de safety car. Vroeger namen de wagens plaats op de startgrid en werd van daaruit opnieuw vertrokken.

– De procedure voor een herstart na een safety car zal ook sneller verlopen dan vroeger. Gedubbelde wagens zullen zich nog steeds mogen ontdubbelen maar in tegenstelling tot vroeger zal niet gewacht worden tot ze zich allemaal opnieuw hebben aangesloten aan het rijdersveld.

– Indien er na het signaal van 15 seconden voor de start nog uitrusting of personeel van een wagen op de startgrid staat dan zal de rijder vanuit de pitlane moeten vertrekken. Zoniet krijgt de rijder een stop-and-go penalty van tien seconden.

– Zoals reeds eerder bekend sneuvelt de regel van de dubbel punten die worden toegekend tijdens de laatste race van het seizoen. De fel gecontesteerde maatregel was geen succes en wordt dus na amper één seizoen opnieuw afgevoerd.

– Wanneer een rijder een gridpenalty krijgt omwille van een onderdeel van een motor dat vervangen moest worden of omwille van een volledig nieuwe motor dan zal die gridpenalty vanaf nu steeds volledig uitgevoerd worden tijdens het desbetreffende raceweekend. Indien een rijder niet voldoende plaatsen achteruit kan op de startgrid dan zal een bijkomende tijdstraf opgelegd worden.

– Vorig jaar werd de tijdstraf van vijf seconden die tijdens een race kan uitgeoefend worden geïntroduceerd. Vanaf nu is er ook een tijdstraf van tien seconden die kan opgelegd worden. Het grote verschil met een stop-and-go penalty van tien seconden is dat een tijdstraf voorafgaand aan een normale pitstop kan uitgeoefend worden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}