Overzicht: Wat verandert er tijdens het F1-seizoen 2024? 

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Een nieuw jaar, dat betekent dat er ook een nieuw F1-seizoen voor de deur staat. Zoals altijd zijn er zaken die hetzelfde blijven en enkele wijzigingen. Hierbij een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. 

Wat opvallend is en wat voor de eerste keer plaatsvindt in de geschiedenis van de Formule 1 is dat alle rijders van afgelopen seizoen ook volgend seizoen in hetzelfde stoeltje zullen zitten. Met andere woorden, geen enkele rijderswissel in 2024, best uniek te noemen. Hieronder de belangrijkste wijzigingen. 

Sprintformat: 
Hier zijn de wijzigingen nog niet officieel gecommuniceerd maar dat het format zal wijzigen is wel reeds bekend, het huidige format zorgde namelijk voor problemen bij de teams en rijders. Van zodra we hierover meer nieuws hebben zullen we hierover berichten. 

Wat wel reeds vaststaat is dat er zes sprintweekends zullen zijn en dit bij de volgende races: China, Miami, Oostenrijk, de Verenigde Staten, Brazilië en Qatar. 

Langste kalender ooit in 2024: 
Normaal hadden we afgelopen seizoen al 24 races gehad maar de GP van China moest wederom geannuleerd worden door de coronasituatie in het land. Door het noodweer in Italië viel de GP van Emilia-Romagna in Imola letterlijk in het water. Beide wedstrijden staan dit jaar opnieuw op de kalender en als alles volgens plan verloopt zullen er dus 24 races plaatsvinden in 2024. 

Vooral in China zullen ze dus blij zijn dat de Formule 1 terugkeert, de laatste race daar dateert ondertussen toch al van 2019. 

Right of review: 
Wanneer een team het niet eens is met de uitslag van een wedstrijd of wat hierin gebeurd is kan het een klacht indienen. Tot afgelopen seizoen kon dat zelfs tot 14 dagen na het afvlaggen van de betreffende wedstrijd.  

De FIA vindt nu dat het tijdsbestek om een klacht in te dienen verre van gunstig is en te lang is, daarom wordt dit gewijzigd komend seizoen van 14 dagen de tijd om een klacht in te dienen naar 4 dagen of 96 uur. 

Rijden in extreme hitte: 
De rijders zijn afgelopen seizoen tijdens de GP van Qatar blootgesteld aan extreme hitte en daarbij komt dan ook nog eens het feit dat het Losail International Circuit enorm veeleisend is om op te rijden. 

Het circuit heeft veel hogesnelheidsbochten dus krijgen de rijders de nodige G-krachten te verwerken. De rijders konden zich ook bijna niet verkoelen door het gebrek aan wind. 

Daarom heeft de FIA bepaald dat er in 2024 op elke auto koelschelpen moeten zitten om meer lucht naar de bestuurder te kanaliseren, waarbij ook andere opties nog worden overwogen. 

Geschreven door Vincent Bogaerts