Pirelli bijt van zich af: “Ons voorstel werd genegeerd”

Na de klapbanden tijdens het raceweekend in Spa-Francorchamps krijgt Pirelli de nodige porties kritiek te verwerken maar de Italiaanse bandenleverancier bijt van zich af.

Nico Rosberg kreeg een klapband tijdens de tweede oefensessie op vrijdag. Na een grondig onderzoek besluit Pirelli dat een ‘externe factor’ een snee heeft toegebracht in de rechterachterband van de Duitser, waarna de klapband is ontstaan. Met de band zelf was naar verluidt geen probleem.

Zondagnamiddag: anderhalve ronde voor het einde van de race krijgt Sebastian Vettel een klapband. “Pure slijtage en het einde van de levenscyclus” besluit Pirelli maar desondanks krijgt Pirelli toch kritiek.

Pirelli had immers gezegd dat de banden zo’n veertig ronden zouden meegaan en Sebastian Vettel had met het setje banden amper 28 ronden gereden toen hij de klapband kreeg. Pirelli trachtte de uitspraak van veertig ronden te nuanceren door te zeggen dat banden en slijtage geen exacte wetenschap zijn en dat er allerlei parameters zijn die de levensduur aanzienlijk kunnen verkorten.

Toch vindt de bandenleverancier op dat vlak maar weinig gehoor. Wat is men immers met een beloofde levensduur waarop teams hun strategie vervolgens baseren, indien er nadien doodleuk wordt gezegd dat het ook veel minder ronden kunnen zijn die de band maximaal kan doorstaan.

Pirelli bijt echter van zich af en liet vandaag in een persbericht weten dat het twee jaar geleden een voorstel had gelanceerd om een limiet in te voeren op het aantal ronden dat met een setje banden mag gereden worden. Dat voorstel werd echter verworpen.

“In november 2013 stelde Pirelli de vraag om een maximum in te stellen voor het aantal ronden dat met een zelfde setje banden mag gereden worden, samen met andere parameters voor een correct gebruik van de banden. Het voorstel werd echter niet aanvaard,” luidde het in de persmededeling van Pirelli. “Het voorstel hield in dat er met de prime-band maximaal een afstand van 50 procent de race-afstand zou afgelegd mogen worden en voor de option-banden maximaal 30 procent van de race-afstand. Indien dit van toepassing zou geweest zijn in Spa, dan zou men maximaal 22 ronden met de medium-band mogen rijden hebben.”

Opvallend genoeg, en dat vermeldt Pirelli niet, is 2013 het jaar waarin er tijdens de GP van Groot-Brittannië op het circuit van Silverstone talrijke klapbanden waren. Pirelli schreef die klapbanden nadien toe aan een verkeerd soort gebruik van de banden (Lees het artikel uit 2013: Wat ging er mis met het rubber in Silverstone?).
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}