Pirelli maakt zich zorgen over staande herstarts: “Veiligheid moet bestudeerd worden”

Volgens bandenleverancier moet er bijkomend onderzoek verricht worden naar de staande herstarts die vanaf volgend seizoen ingevoerd zullen worden.
image
De maatregel om staande herstarts in te voeren vanaf 2015, in plaats van de huidige rollende starts, is erg controversieel. Er zijn heel wat voorstanders maar ook tegenstanders, zowel onder de fans als de rijders.

Nu mengt ook bandenleverancier Pirelli zich in de discussie. Volgens Pirelli moet bestudeerd worden wat voor gevolgen de staande herstarts hebben, vooral wat de banden betreft. Er zijn immers ook risico’s verbonden aan een staande herstart en men maakt zich vooral zorgen voor een staande herstart op versleten banden.

“We moeten wat meer info krijgen om alles tot in de detail te begrijpen,” aldus Paul Hembery, de motorsportbaas van Pirelli, tegenover Sky Sports. “Er zal immers een staande herstart plaatsvinden, maar hoe lang zal het duren alvorens het zover is? Je ziet het al wanneer de wagens binnen komen om te pitten. Er staan mensen bij met ‘blowers’ (om af te koelen). Er zijn dus allerlei problemen die erbij komen kijken.”

“Het gaat hem immers niet alleen over de banden die aan temperatuur verliezen, maar ook over wagens die oververhit geraken, het is dan ook iets dat perfect zal moeten zijn. Wat ons betreft hebben we overduidelijk ervaring met achter de safety car te rijden waarbij de temperatuur en bandendruk daalt. We zullen nu simulaties moeten maken over hoe lang de wagens op de grid zullen staan, dat is echt iets dat we grondig moeten bestuderen,” besluit Hembery.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print