Pirelli onthult details van onderzoek naar lekke banden tijdens Britse GP

Na de lekke banden tijdens het slot van de Britse GP startte bandenleverancier Pirelli meteen een grondig onderzoek naar de oorzaak van de klapbanden. Vandaag onthulde het de bevindingen van haar onderzoek.


Tijdens de laatste ronden van de GP van Groot-Brittannië kregen achtereenvolgens Valtteri Bottas, Carlos Sainz en Lewis Hamilton een klapband. Wetende dat er eind deze week een tweede race plaatsvindt op het het circuit van Silverstone was het vinden van de oorzaak van de problemen cruciaal om de veiligheid tijdens de tweede race te kunnen garanderen.

Na het doorgedreven onderzoek laat Pirelli weten dat er geen structurele problemen waren met de banden maar dat een combinatie van factoren geleid heeft tot de klapbanden. Vooral de “zeer lange stints” op dezelfde band alsook de “grootste krachten ooit” hebben bijgedragen tot het stukgaan van de banden.

Door de crash van Daniil Kvyat in ronde 13 kwam de safety car op de baan en gingen bijna alle wagens binnen voor een nieuw setje harde banden waarmee ze meestal tot de finish reden. Daardoor werden volgens Pirelli erg lange stints op de harde band uitgelokt.

“Het betekende dat bijna alle teams besloten om driekwart van de race af te werken op een bandencompound en dat op één van de meest uitdagende circuits op de kalender,” aldus Pirelli.

“Dit gecombineerd met de veel hogere snelheden van de F1-bolides (de polepositie was 1,2 seconde sneller dan in 2019) zorgde ervoor dat de laatste ronden bijzonder zwaar waren. Dit is tevens een gevolg van de grootste krachten die ooit op banden in de Formule 1 zijn uitgevoerd.”

Dit alles zorgde er volgens Pirelli voor dat vooral de linkervoorband enorm zwaar belast werd, dit terwijl de band sowieso al erg te lijden heeft op het circuit van Silverstone. Daardoor was de band minder beschermd tegen de extreme krachten die erop werden uitgeoefend.

Pirelli liet eveneens weten dat het niet heeft kunnen besluiten of brokstukken van de wagens van Magnussen of Raikkonen, die ernstige schade opliepen, de klapbanden mee veroorzaakt hebben.

Wat de tweede race op het circuit van Silverstone betreft, de zogenaamde 70th Anniversary Grand Prix, laat Pirelli weten dat het zoals oorspronkelijk gepland de iets zachtere bandencompounds zal blijven voorzien maar dat er wel bijkomende richtlijnen zullen volgen voor de banden.

Hieronder het volledige persbericht van Pirelli over het onderzoek naar de lekke banden tijdens de GP van Groot-Brittannië:


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}