Pirelli onthult resultaten van onderzoek naar klapband bij Max Verstappen en Lance Stroll

F1 - Twitter
F1 - Twitter

Naar aanleiding van de klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen startte bandenleverancier Pirelli een onderzoek naar de oorzaak van de klapbanden van beide rijders en de crashes die daaruit volgden. De resultaten van dat onderzoek werden op dinsdagavond bekendgemaakt.

Pirelli kreeg heel wat kritiek te verwerken voor de klapbanden maar de Italiaanse bandenleverancier wil met de resultaten van haar onderzoek die kritiek weerleggen.

Na de eerste inspecties liet Pirelli-motorsportbaas Mario Isola verstaan dat brokstukken op de baan mogelijk de klapbanden hadden veroorzaakt. Max Verstappen had eerder al laten verstaan dat Pirelli het waarschijnlijk daarop wel zou steken. Isola liet echter verstaan dat er bijkomend onderzoek naar de oorzaak zou volgen maar dat er op het eerste zich geen constructieprobleem met de banden was.

Het uitgebreid onderzoek naar de klapbanden is nu afgerond. In een statement laat Pirelli weten dat het onderzoek samen met de FIA werd gevoerd. Pirelli laat verstaan dat er geen probleem was met de kwaliteit of de constructie van de banden. Er was geen sprake van productiefouten of andere problemen met de banden. Ook zouden er geen aanwijzingen gevonden zijn die wijzen op ‘moeheid’ van de banden of van delaminatie.

Volgens Pirelli is de binnenkant van de band stuk gegaan en wijst vervolgens zelf met een beschuldigende vinger naar Red Bull en Aston Martin maar dan zonder de beide teams bij naam te noemen. Pirelli laat immers verstaan dat het stukgaan van de binnenkant van de band werd veroorzaakt doordat teams zich niet aan de regels rond de bandenspanning en temperaturen van de bandenwarmers hebben gehouden.

‘Gesjoemel’ met de banden lag volgens Pirelli dus aan de basis van de klapbanden en crashes.

Pirelli laat tot slot weten dat haar bevindingen aan de FIA en teams werden overgemaakt en dat er in samenspraak met de FIA een nieuwe technische richtlijn en scherpere controles zullen plaatsvinden.

Hieronder de integrale tekst van het persbericht van Pirelli:
Pirelli, in conjunction with the FIA, has completed the analysis of the left-rear tyres involved in the incidents that affected Lance Stroll and Max Verstappen during the recent Azerbaijan Grand Prix.

This analysis also took in the tyres used by other cars in the race, which had the same or a higher number of laps on them compared to the ones that were damaged. The process established that there was no production or quality defect on any of the tyres; nor was there any sign of fatigue or delamination. The causes of the two left-rear tyre failures on the Aston Martin and Red Bull cars have been clearly identified. In each case, this was down to a circumferential break on the inner sidewall, which can be related to the running conditions of the tyre, in spite of the prescribed starting parameters (minimum pressure and maximum blanket temperature) having been followed.

As a result of this analysis, Pirelli have submitted their report to the FIA and the Teams. The FIA and Pirelli have agreed a new set of the protocols, including an upgraded technical directive already distributed, for monitoring operating conditions during a race weekend and they will consider any other appropriate actions.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print