Pirelli: “Probleem met de banden is alleen met een microscoop te zien”

Ferrari
Ferrari

Volgens Pirelli-motorsportbaas Mario Isola is het bandenprobleem waarmee het op het Losail International Circuit wordt geconfronteerd enkel onder een microscoop te zien. Er is volgens Isola dan ook vooral sprake van een voorzorgsmaatregel.

“Wanneer ik de band doorsnij en ik toon je het deel dan zal je geen schade zien,” vertelde Isola over het ‘bandenprobleem’ waarmee de F1 in Qatar wordt geconfronteerd. “Het is zo klein dat je het alleen maar met een microscoop kan zien.”

“Het is dan ook geen probleem waarvan we zeggen jongen, besteed er aandacht aan want we hebben een erg groot probleem. Het is een initiatie, een indicatie, maar we kunnen het uiteraard niet negeren. Dat is waarom we onze bevindingen van onze analyse gemeld hebben bij de FIA.”

Volgens Mario Isola heeft Pirelli haar plicht nagekomen door het probleem te melden bij de FIA en is het eigen aan de specifieke omstandigheden die er op het Losail International Circuit zijn en meer bepaald met de ‘piramide-kerbstones’.

“Het probleem, en om jullie een niet al te technische uitleg te geven, het is alsof je een hamer neemt met een piramide bovenaan, en je slaat zo’n 100 keer per seconde tegen de zijkant van een band,” aldus Isola. “De compound is het zwakkere deel. Je hebt de koord dan het karkas dat met een textielmateriaal is gemaakt en dat veel resistenter is.”

“Het is geen kwestie van slijtage of materiaalmoeheid. Dat heb je wanneer de constructie slijtage vertoond en de koord wordt aangetast.”

“In dit geval is er geen probleem met de constructie. Het is gewoon een kwestie van de herhaaldelijke impact op de zijkant van de band die de resistentie van de bandencompound aantast, specifiek waar de koord is.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print