Pirelli verwacht dat de teams voor raceweekend in Australië heel wat verschillende bandenkeuzes gemaakt zullen hebben, waardoor er ook voor de race heel wat variabiliteit in de bandenstrategie kan zitten.
Vanaf het seizoen 2017 geldt er een nieuw bandenreglement waarbij de teams op voorhand moeten doorgeven hoeveel setjes banden ze van drie beschikbare bandencompounds voor een specifiek raceweekend wensen. Die bandenkeuze moet reeds weken op voorhand doorgegeven worden en kan er zelfs voor zorgen dat twee rijders van hetzelfde team twee compleet andere bandenstrategie volgen.
Vooral de eerste races van het nieuwe seizoen kunnen voor het nodige spektakel zorgen op het vlak van de bandenkeuze. De teams moesten immers reeds hun bandenkeuze voor de eerste races doorgeven terwijl de twee wintertests nog niet hadden plaatsgevonden.
“Het zal interessant zijn om te zien hoe de verschillende teams verschillende keuzes hebben gemaakt, zelfs of binnen hetzelfde team verschillende keuzes werden gemaakt voor de twee wagens,” aldus Mario Isola, de Racing Manager van Pirelli. “We hebben van de FIA het totaal aantal banden ontvangen dat we van iedere bandencompound moeten maken.”
“Twee weken geleden, wanneer we de toewijzing van de barcodes voor ieder team hebben ontvangen dan was dat voor ons de eerste indicatie wat ieder team heeft gekozen. Dinsdag zullen we daar meer info over vrijgeven.”
En dat er serieuze verschillen zijn tussen de teams onderling, daar is Isola zeker van.
“Tijdens het begin van het kampioenschap, zal er wat variatie tussen de teams onderling zijn. Ze moesten op voorhand hun banden voor de eerste vier races kiezen, nog voor beide wintertests,” aldus Isola. “Ik verwacht dan ook verschillen. Misschien zullen de verschillen er tijdens de oefensessies zijn en zullen de teams vervolgens hun strategie voor de race ongeveer hetzelfde proberen invullen.”
“De teams beschikken immers erg krachtige simulatietools en ze kunnen proberen om zo de beste strategie te vinden, rekening houdende met de nieuwe regels.”
Zo zou het dus toch kunnen dat er ondanks een grote variabiliteit in de keuze van de banden, de teams tijdens de race er toch enigszins een gelijkaardige bandenstrategie op na houden.
.@Mario_Isola caught on camera talking to Movistar TV about the 2016 tyres at #F1Testing pic.twitter.com/SbBeu3x6gh
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) March 3, 2016
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}