“F1-bolides kunnen in 2018 tot 1,5 seconde sneller zijn”

In 2017 sneuvelde menig ronderecord. Bandenleverancier Pirelli maakt zich sterk dat het met hun rubber voor 2018 nog tot anderhalve seconde per ronde sneller kan.

Dit jaar introduceert de Italiaanse bandenfabrikant twee nieuwe compounds in zowel de hardere als de zachter banden. Aan de ene kant zal er een “superhard” bijkomen en langs de zachte zijde zullen we een “hypersoft” mogen verwachten. We moeten echter nog wat geduld hebben want tijdens de eerste vier races van het nieuwe seizoen zijn de nieuwe compounds nog niet voorzien.

Vorig jaar zat er ook nog een medium compound in het gamma maar die werd door niemand gebruikt tijdens de races. Pirelli-baas Mario Isola heeft ook toegegeven dat ze in 2018 overwegend de zachtere banden zullen aanbieden.

“Vorig jaar waren we vrij conservatief,” aldus Isola in ‘RACER magazine’. “We hebben alle compounds iets zachter gemaakt en de hypersoft toegevoegd.”

“De hypersoft is echt enorm zacht. Het is extreem maar we vonden het nodig om zo’n compound te hebben.”

“Nu moeten we proberen begrijpen waar we hem kunnen gebruiken. We hebben nog wat meer data nodig, we overwegen de hypersoft te gebruiken vanaf de GP van Monaco.”

De rijders hebben aan het begin van het weekend een setje van elke beschikbare soort die Pirelli dat weekend aanbiedt. Aan de hand daarvan kunnen ze een keuze maken voor de rest van hun dertien setjes die ze ter beschikking krijgen voor het weekend. Ze moeten van de zachtste soort één in reserve houden voor Q3 en tijdens de race onder droge omstandigheden moeten ze minstens twee verschillende soorten gebruiken.

We kunnen besluiten dat als de bandencompounds allemaal iets zachter geworden zijn, de rondetijden ook naar beneden zullen gaan.

“Dat is een logische evolutie omdat de wagens geen grote technische veranderingen zullen ondergaan,” vertelt Isola. “Daar bovenop zullen we overwegend met zachtere banden dan vorig jaar naar de races gaan.”

“Tijdens de eerste races van het nieuwe seizoen zullen de verschillen het grootst zijn in vergelijking met vorig jaar. In 2017 hebben we vanaf Silverstone onze aanpak veranderd. In Spa was de keuze al wat agressiever en in Japan hebben we echt een agressieve keuze gemaakt.”

“Op het vlak van de rondetijden denk ik dat één tot anderhalve seconde tijdswinst realistisch is,” besluit de Italiaan.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}