Pirelli: “We kunnen de F1-wagens ook opnieuw treintje laten rijden”

Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery schiet met scherp in zijn reactie op alle kritiek die de bandenleverancier de laatste dagen moest ondergaan.
image
Hembery snapt niet waarom er zo’n felle kritiek gespuwd wordt. Toen Pirelli in 2011 terugkeerde naar de Formule 1, werd het gevraagd om een band te ontwikkelen die voor spannende races zou zorgen. Volgens Hembery is dat net wat zijn bedrijf heeft gerealiseerd, en is er nog niets veranderd sinds de terugkeer in 2011.

Red Bull baas Dietrich Mateschitz reageerde gisteren nog bijzonder gefrustreerd dat de Formule 1, met de huidige banden, absoluut niets meer met racen te maken heeft. Hembery maakte echter al duidelijk dat degenen die een grote aanpassing vragen, zeker moeten weten wat ze willen.

“Wat wil je nu eigenlijk?” sneert Hembery. “Er werd ons gevraagd om terug te kijken naar Canada 2010 en zorgen voor races met twee à drie pitstops. Ik weet dat sommigen onder jullie terug willen naar ééstopraces, waar de banden geen rol spelen. We kunnen gerust terugkeren naar processies waar de kwalificatiepositie ook de plaats is waar je de race zult eindigen, als het dat is wat jullie willen. Je moet het maar zeggen, u vraagt, wij draaien.”

“Ik vind het vreemd, want we doen nog steeds net hetzelfde als in 2011. We snappen niet waarom de media er zo’n heisa van maken.”

Het moge duidelijk zijn dat de grootste invloed richting verandering uit het kamp van Red Bull Racing komt. De RB9 slaagt er niet in om zuinig met zijn banden om te gaan, terwijl de Lotus in Barcelona de race volmaakte met één pitstop minder dan Red Bull. Ook Ferrari gaat een stuk beter met de banden om dan de Oostenrijkers. Het lijkt er dus op dat Red Bull met de handen in het haar zit qua bandenmanagement, en daarom zo hard aandringt op aanpassingen van Pirelli.

“Het is een beetje raar, tenzij iedereen wil dat we banden leveren die Red Bull helpen om de titel te pakken, want dat is blijkbaar wat jullie willen. Voor mij is het zeer duidelijk dat er slechts één team is dat zou profiteren van een aanpassing, en dat is Red Bull.”

Ook Bernie Ecclestone werd al bij de felle bandendiscussie betrokken. Dietrich Mateschitz stapte meteen na de GP van Spanje naar de F1-paus, en zou er bijna een uur met hem hebben gesproken over de huidige situatie. Ondertussen keert ook Ecclestone zich tegen de Pirelli-banden.

“De banden die we nu kennen zijn niet goed. Dit was niet de bedoeling toen we aan Pirelli banden vroegen om banden te produceren die geen halve race meer zouden meegaan. Pirelli is ondertussen al op de hoogte, en gaat iets aan de situatie doen.” aldus Ecclestone
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}