Porsche LMP1-bolide verpulvert ronderecord van Lewis Hamilton in Spa-Francorchamps

Porsche heeft met zijn 919 Hybrid LMP1 het officieuze ronderecord op het circuit van Spa-Francorchamps verbeterd door sneller te zijn dan de pole position van Lewis Hamilton in 2017.


Het was Porsche-rijder Neel Jani die een rondje Spa-Francorchamps afhaspelde in 1 minuut en 41,770 seconden met de Porsche 919 Hybrid ‘Evo’, bijna acht tienden sneller dan Lewis Hamilton in zijn Mercedes W08 Hybrid. De Brit behaalde toen de pole met een tijd van 1 minuut en 42,553 seconden.

Op het einde van vorig jaar trok Porsche een streep onder zijn LMP1-programma maar in 2018 wil het merk uit Stuttgart nog eens met een aangepaste 919 Hybrid op wereldtournee om te bewijzen waartoe hun bolide in staat zou zijn zonder beperkingen.

“Dit bijkomende succes is het resultaat van het harde werk van het LMP-team en het is een grote dag voor de engineers,” aldus Porsche Motorsport-baas Andreas Seidl. “We kunnen niet anders dan Neel en de hele ploeg te feliciteren voor wat ze bereikt hebben.”

“Alle zes LMP1-rijders hebben meegewerkt aan dit project. Het doel was om te tonen waar onze bolide toe in staat is zonder enige restricties die ons opgelegd werden door het WEC.”

Wat is er dan zo bijzonder aan de 919 Hybrid ‘Evo’ dat maakt dat hij sneller wordt dan een F1-bolide?

Er werd een grotere diffuser gemonteerd aan de voorkant van de wagen en een grotere achtervleugel. Voor-en achterkant kwam er een DRS-systeem en niet te vergeten veel extra vermogen, Jani haalde een topsnelheid van 359 kilometer per uur. De 2 liter viercilinder spuwde maar liefst 720 pk uit ten opzichte van de 500 die hij tijdens het seizoen ter beschikking had, dat valt voornamelijk toe te schrijven aan de beperkingen van het brandstofverbruik. Het hybridesysteem leverde ook veertig pk extra.

“De 919 is enorm impressionant,” aldus Neel Jani. “Het is zeker en vast de snelste auto waarmee ik al gereden heb. De hoeveelheid grip is een hele nieuwe dimensie voor mij, dit had ik niet kunnen voorspellen.”

“We zijn niet alleen sneller dan de pole in de F1 in 2017 maar ook nog eens twaalf seconden sneller dan onze WEC-pole van vorig jaar!”

De 919 Hybrid Evo valt de volgende keer te bewonderen in de aanloop naar de 24 uren van de Nürburgring in mei, op het Goodwood festival of speed in Juli, op het circuit van Brands Hatch in september en in Laguna Seca in oktober.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print