Porsche zal aanwezig zijn tijdens meeting over toekomst van F1-motoren

Porsche zal tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk een meeting bijwonen om zich een beeld te kunnen vormen van hoe de F1 er na 2020 zal uitzien op motorisch vlak.

Het voorbije weekend schreef het legendarische merk uit Stuttgart voor de derde keer op rij de 24 uren van Le Mans op haar naam, dit na een ware thriller van een wedstrijd. Met het vertrek van Audi blijft Porsche samen met Toyota achter als de enige twee fabrieksteams in de snelste LMP1-klasse en dat is op zijn minst mager te noemen.

Porsche wil graag alle mogelijkheden bekijken voor de toekomst en zodoende zullen bazen Fritz Enzinger en Andreas Seidl aanwezig zijn tijdens de Grote Prijs van Oostenrijk om te kijken wat ze in de Formule 1 zouden kunnen betekenen.

“We kennen de regels van Le Mans voor na 2020 ondertussen,” aldus Enzinger. “Gedurende de volgende weken moet blijken of Peugeot er ook weer bij zal zijn. Zelfs als Peugeot ook weer gaat meedoen moeten we goed afwegen of het het nog waard is om twee tot drie jaar geconcentreerd te blijven op Le Mans.”

Volgens het Duitse ‘Auto Bild’ liggen de prioriteiten voor Porsche in de Formule E. De raceklasse voor elektrische wagens wint gestaag aan populariteit en merken als Renault, Jaguar en Audi zijn er al langer mee bezig.

Het feit dat zowel McLaren-CEO Zak Brown, als teambaas Eric Boullier aanwezig waren tijdens de 24 uren van Le Mans het voorbije weekend, voedt natuurlijk de geruchten dat McLaren geïnteresseerd is in een klantendeal met het Duitse merk.

Er is ook nog een andere kaper op de kust in de vorm van Red Bull. De Oostenrijkers onderhouden goede contacten met de eigenaar van Porsche, namelijk de Volkswagen Group, via het WRC en de DTM in de voorbijgaande jaren. Talentscout Dr. Helmut Marko heeft de voorbije weken trouwens al een paar keer te kennen gegeven dat Red Bull ermee zou ophouden indien er geen ander motorenreglement in de F1 zou komen.

De laatste keer dat Porsche een poging ondernam in de F1 liep trouwens op een fiasco uit. Samen met het Footwork team stoomde Porsche een wagen klaar voor het seizoen 1991 maar de motor bleek te groot en te zwaar te zijn. Na drie races was voor Footwork de maat vol en de Grote Prijs van Mexico was voorlopig het laatste optreden van een Porsche-motor in de F1.


McLaren werkte daarentegen in de jaren 80 wel succesvol samen met de Duitsers toen het het motoren van Porsche gebruikte onder de naam van TAG.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}