Preview: GP van Oostenrijk

Voor de achtste race op de kalender trekt het F1-circus de bergen in. Dit weekend wordt er in Oostenrijk op de Red Bull Ring gereden, de thuisbasis van het gelijknamige F1 team.
image
Vorig jaar keerde de GP van Oostenrijk, na tien jaar afwezigheid, terug op de kalender van de Formule 1. Het circuit bleef onaangetast, maar alle faciliteiten rondom het circuit werden opgeknapt. Vorig jaar leek de Grote Prijs erg aantrekkelijk en heerste er een fanatieke sfeer rondom de Red Bull Ring. De organisatie hoopt dit jaar op een even grote opkomst als vorig jaar.

Het circuit in Spielberg is er één van een klein formaat. Het circuit kent pas negen bochten, met vier lange rechte stukken. De baan is amper 4 326 meter lang, waardoor het circuit kort genoemd wordt. Op zondag worden er 71 ronden gereden. Op dit circuit is tractie erg belangrijk. De teams met een mindere motor zullen dus in het nadeel zijn. Vorig jaar bleek ook dat de remmen het hier vrij hard te verduren krijgen. Op een medium downforce circuit als de Red Bull Ring zijn deze zaken erg belangrijk voor succes.

Zoals gewoonlijk zijn er twee DRS-zones op het circuit. De eerste is op het rechte stuk van start en finish. De andere bevindt zich aan de andere kant van circuit, waar de rijders hun achtervleugel mogen neerklappen om minder weerstand en dus een hogere snelheid te krijgen.

Vorig jaar zagen we een opmerkelijke rijder op polepositie. Mercedes had namelijk reeds alle poleposities veroverd, maar nu was het de beurt aan Felipe Massa in zijn Williams. Naast Massa stond de andere Williams van Valtteri Bottas. Op zondag ging Mercedes toch lopen met de dubbelzege. Nico Rosberg won de race, gevolgd door Lewis Hamilton. Bottas mocht voor het eerst mee op het podium. Vanaf dan zagen we de Fin steeds vaker het podium op gaan.

Pirelli koos ervoor om de zachte en superzachte banden mee te nemen naar Oostenrijk.

Het is goed mogelijk dat we de eerste Grote Prijs van het jaar zullen meemaken dat in de regen wordt verreden. Op vrijdag en zaterdag wordt er in ieder geval regen voorspeld. Het kwik haalt dan amper twintig graden. Op zondag is het nog afwachten als we een regenrace te zien zullen krijgen. De kans bestaat in ieder geval dat de teams tijdens de race regenbanden zullen moeten gebruiken.

Tijdsschema GP van Oostenrijk:
– Vrijdag 19 juli: 10:00 – 11:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 19 juli: 14:00 – 15:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 20 juli: 11:00 – 12:00: Derde vrije training
– Zaterdag 20 juli: 14:00 – 15:00: Kwalificatie
– Zondag 21 juli: 14:00: Race
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print