Project Cars: Game of the Year Edition

We plaatsten eerder al een uitgebreide review op deze site voor Project Cars, maar daar komt nu nog ééntje bij, al is het nu de game die wat uitgebreider is dan het origineel, met name de GOTY-edition (Game of the Year).
image
Behalve enkele (soms storende) bugs waren we al behoorlijk lyrisch over wat Slightly Mad Studios voor elkaar had toen Project Cars eindelijk in de winkelrekken lag. Dit was de eerste echte simracer voor console, waarvoor je een stuurtje moest aankopen indien je er het grootste plezier wilde uithalen. Gran Turismo en Forza Motorsport waren immers niet alleen een pak toegankelijker met controller, ook qua gameplay zijn deze games niet van het kaliber van Project Cars.

Doorheen de maanden kwamen er talloze grote updates (tot versie 10.0!!), gevolgd door een lading DLC, hetzij een aantal wagens of circuits. De DLC was steeds betalend, maar maandelijks was er ook telkens één Free Car beschikbaar. Wie niet wenste te betalen voor de extra content kan nu terecht bij de GOTY-edition. Deze beschikt over de originele content, plus alle uitgebrachte extra wagens en tracks, waardoor de car- en tracklist behoorlijk uitgebreid is. Zo vinden we ook een aantal pareltjes die we tot nu toe weinig of niet zagen in een consoleracegame.

Of je nu wil racen met de monsterlijke Lotus 98T op het oude Hockenheim (mét lange rechte stukken!) of met de iets modernere GT3-wagens op de 24-urenversie van de Nürburgring, het kan allemaal, en dankzij de vele updates komen hier nu een pak minder frustraties bij kijken.

De uitgebreide instellingsmogelijkheden zorgen ervoor dat de doorwinterde racers op zoek kunnen gaan naar de perfecte afstelling van de wagen voor élk circuit dat in de game aanwezig is. Leken zullen misschien wat schrikken wanneer ze het setup-scherm openklikken, maar de game biedt je per circuit een standaard afstelling waarmee je al aardig onderweg kunt. En niet alleen de wagen kan afgesteld worden, ook je stuurwiel of controller kun je instellen tot je volledig tevreden bent over het gedrag.

De AI werd danig bijgewerkt dat je, behalve nog wat minieme foutjes, niet meer zou stilstaan bij het feit dat je tegen computergestuurde spelers aan het racen bent. Ook het systeem van bestraffingen werd gefinetuned, zodat de gameplay in deze GOTY-edition de perfectie benadert. De concurrentie zal heel straf uit de hoek moeten komen om een game af te leveren die dit niveau kan evenaren.

SMS heeft met Project Cars: Game of the Year Edition een ongelooflijk eindproduct afgeleverd, die de concurrentie op zijn minst ongerust zal maken over hun eigen product, al richt niet elke ontwikkelaar zijn pijlen op de hardcore racers. Mainstream racegames als Gran Turismo en Forza Motorsport vallen immers niet te vergelijken met games als Project Cars of het binnenkort verschijnende Assetto Corsa. De hardcore racer zal zich ongetwijfeld heel lang zoet kunnen houden met deze Project Cars: GOTY-edition.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}